Waarom de bezorging van uw krant onder druk staat: ‘Een ingewikkelde situatie die niet snel op te lossen is’
Alle Nederlandse dagbladen hebben momenteel te kampen met bezorgproblemen. De oorzaak is helder, maar tegelijk moeilijk op te lossen: een groot tekort aan krantenbezorgers. ‘Een op de tien wijken heeft geen bezorger.’
Amsterdam
Hoe beter het gaat met de economie, hoe moeilijker het is om krantenbezorgers te vinden.
Met die wetmatigheid heeft een groot mediabedrijf als DPG Media al tientallen jaren jaren te maken, legt directeur distributie bij DPG Gerda van der Poel uit.
Samen met die andere Vlaamse uitgeefgigant, Mediahuis, is DPG Media verantwoordelijk voor de landelijke verspreiding van de Nederlandse dagbladen, waaronder het Nederlands Dagblad.
Vergeleken met vorig jaar gaat dat nu vaker mis. Om het even bij het Nederlands Dagblad te houden: de abonneeservice ontving in de maand oktober ongeveer 2500 bezorgklachten, een verdubbeling ten opzichte van oktober vorig jaar.
Is dat herkenbaar voor de kranten die DPG uitgeeft, zoals De Volkskrant en Trouw?
‘Ja. Vorig jaar hadden we een ‘klachtenpromillage’ van 3. Dat betekent dat een abonnee die zes keer per week een papieren krant ontvangt, gemiddeld een keer per jaar een bezorgklacht heeft. Dit jaar stevenen we echter af op 6 promille. Let wel: dit zijn dus gemiddelden. Er zijn heel veel klanten die geen problemen ondervinden, maar er zijn ook plaatsen waar het relatief vaak misgaat.’
Wat is er aan de hand?
‘Op dit moment komen we zo’n achthonderd bezorgers tekort. Bij Mediahuis zal dat niet anders zijn. Tien procent van onze wijken heeft geen vaste bezorger. Dat betekent dat de bezorgers die we wel hebben extra moeten lopen. Het doel is om de krant vóór 7.00 uur te bezorgen, maar met een extra wijk is dat vaak niet haalbaar. Zeker voor jonge bezorgers onder de 18 jaar niet, die vanwege wetgeving ‘pas’ om 6.00 uur mogen beginnen met werken.
We beschikken over calamiteitenteams, die overal in het land inzetbaar zijn. Maar dat is geen duurzame oplossing. Daarnaast lopen vaste bezorgers hun wijken op routine. Invallers zullen sneller een foutje maken en zijn langer bezig omdat ze de wijk niet kennen.’
pandemie
Waardoor is er zo’n groot tekort?
‘De krapte op de arbeidsmarkt is enorm, zeker als het om praktisch ingestelde mensen gaat. Binnen de horeca is er ook een schreeuwend tekort aan personeel. Als het goed gaat met de economie, is het voor ons enorm lastig om bezorgers te vinden en andersom.
Toen corona uitbrak, kwamen er veel mensen op straat te staan en hadden we te maken met een grote aanwas van bezorgers.
Lees verder na de foto.
Gerda van der Poel - beeld Gerda van der Poel
Sinds de economie weer aantrekt, verliezen we juist mensen. Door de pandemie kwamen ook bij de callcenters en priklocaties van de GGD’en banen beschikbaar. Mensen hebben weer wat te kiezen en dan is ‘s ochtends vroeg je bed uit, ook in de herfst en winter, niet voor iedereen de eerste keus.’
Kan een hogere beloning mensen over de streep trekken?
‘Ja, daarom zien we de kosten voor de bezorging ook stijgen. Maar geld is niet de enige factor waarop mensen hun keuze voor werk baseren.’
Zijn er, naast nieuwe bezorgers werven, andere manieren waarop DPG dit probleem bestrijdt?
‘We willen richting onze bezorgers betrouwbaar zijn in wanneer we de kranten leveren. Het is heel vervelend wanneer bezorgers om 5.00 uur klaarstaan en de kranten pas om 6.00 uur arriveren. Een kleine aanpassing in de productieketen kan al tijdswinst opleveren. Redacties kunnen bijvoorbeeld eerder sluiten, waardoor de krant eerder bij de drukker ligt. Een uurtje extra kunnen bezorgers goed gebruiken.’
Hoe kijkt u naar de toekomst?
‘Het is een ingewikkelde situatie die niet snel op te lossen is. Er zijn in Nederland op dit moment te weinig mensen die dit werk willen doen. Daarnaast zijn er mensen die wel willen werken maar dat op basis van bepaalde wet- en regelgeving niet mogen, denk bijvoorbeeld aan asielzoekers.
Als een restaurant te weinig personeel heeft, kan het ervoor kiezen om op dinsdag de deuren gesloten te houden.
Maar een dag de krant niet bezorgen, is geen optie. De kranten opsparen en twee keer in de week langskomen: daar zit geen abonnee op te wachten. Vooral op zaterdagen, met dikke kranten en bijlagen, staat de bezorging onder druk.
We doen echt ons uiterste best om alle kranten tijdig op de deurmat te krijgen, maar helaas lukt dat niet altijd. Hopelijk hebben lezers daar begrip voor.’ <
tips
ND-lezers die een bezorger aanmelden, kunnen een cadeaubon van 100 euro ontvangen. Voorwaarde is dat de bezorger minimaal 3 maanden zijn werk naar behoren verricht. Bezorgen kan al vanaf een uurtje per dag. Wilt u iemand opgeven, mailt u dan naar directie@nd.nl. Wij geven uw bericht vervolgens door aan DPG Media.