De film The Menu mixt scherpe satire, met horror en humor en is daardoor licht verteerbaar

Recensie
Een jong stel reist naar een verlaten eiland voor een zeer exclusief culinair evenement. De beroemde chef-kok Julian Slowik en zijn ‘familie’ aan koks hebben een menu samengesteld dat geen van de gasten ooit zal vergeten.
Jort van Slooten
woensdag 23 november 2022 om 19:02 aangepast 11:35
Afbeelding
beeld the walt disney company

Tyler (Nicholas Hoult) slaat zowat de sigaret uit de handen van zijn vriendin Margot (Anya Taylor-Joy). ‘Dat stompt je smaakpapillen af.’ Het kostte hem een vermogen, maar eindelijk lukte het Tyler om een reservering te krijgen in het zeer exclusieve restaurant van de beroemde chef-kok Julian Slowik (Ralph Fiennes).

Margot is vooral mee om haar vriend een plezier te doen en vindt het maar een pretentieus gebeuren. Aangekomen op het eiland vergaat de eetlust haar al snel. De gasten bestaan uit een selectie aan oud en nieuw geld. Allen zijn het verwende rijkelui en verwaande snobs. Zo heeft restaurantcriticus op elk perfect gerecht wel iets aan te merken. Een tafeltje verder zitten omhooggevallen filmsterren. Ze hebben niets met haute cuisi..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Welke nieuwe bioscoopfilms mag je deze week echt niet missen? Dit vinden onze filmrecensenten

Een creatief arsenaal aan schuttingtaal, Spielbergs ode aan familie en film, zoeken naar mannelijkheid in porno en illegale vechtpartijen en een 'modern bijbelverhaal' dat niet in de kinderbijbel zou belanden. Dit zijn de filmrecensies van deze week.

Afbeelding

In Mascotte vlucht Jeremy in porno en illegale vechtpartijen. Zoekend naar wat het is een man te zijn

Als alles aan je trekt, zoveel krachten je vormen, hoe word je dan een evenwichtig mens? Mascotte probeert de leegte te vangen die in mensen kan schuilen.

Afbeelding

Met deze ode aan familie en cinema overtreft Steven Spielberg de meeste van zijn eigen films

Veel films van Steven Spielberg hebben een plot dat je op de achterkant van een bierviltje kunt beschrijven. The Fabelmans, zijn meest persoonlijke film tot nu toe, doe je daarmee te kort.

Afbeelding

Auto's in de fik en de maffia op de stoep. In Klem verloopt de vlucht naar Italië niet zo soepel

De Nederlandse tv-serie Klem was drie seizoenen lang een kijkcijferhit. Daarna leek het einde verhaal, maar nu is er toch nog een toetje: een film.

Afbeelding

Het duistere 'moderne bijbelverhaal' Knock at the Cabin zou niet in de kinderbijbel belanden

Zelf noemt regisseur M. Night Shyamalan Knock at the Cabin een ‘modern bijbelverhaal’ en zo gek is dat niet. De film gaat immers over het naderende einde der tijden en over een offer dat gebracht moet worden om de mensheid te redden van de ondergang.

Afbeelding

De beste en slechtste nieuwe films om dit weekend in de bioscoop of op de bank te kijken

Het einde van een vriendschap heeft desastreuze gevolgen, een islamitisch gezin 'verwelkomt' hun Joodse schoonzoon en een kritische geanimeerde documentaire die nooit in China gemaakt kon worden. Dit zijn de filmrecensies van deze week.