Bo, een sfeervol, maar zwaar Nederlands drama dat je niet loslaat

Recensie
In de film Bo gaat de titelheld op zoek naar het graf van haar vader in Georgië. Bo’s zoektocht naar wie haar vader was laat je nadenken over wie je eigen vader was (of is) en hoe je als ouder zelf herinnerd wilt worden.
Boaz van Luijk
woensdag 28 september 2022 om 17:53 aangepast 29 september 2022 10:23
Bo
Bo beeld Septemberfilm

Het zien van de film Bo deed me vaak terugdenken aan de psychologische thriller Last Night in Soho, een van mijn favoriete films uit 2021. Hoewel de setting en de thematiek totaal verschillend zijn, ligt de aandacht voor de sfeer en het oog voor detail bij beide films op hetzelfde hoge niveau.

De provisorisch geasfalteerde weg door de wuivende velden, de neonverlichte ingang van de jazzclub, het vrachtwagenwrak in de desolate woestenij of wapperend blauwgroen gekleurd haar voor een waarschuwingsbord: de film Bo is van begin tot eind een kunstwerk om naar te kijken. Samen met het universele en mythische thema dat aangrijpt, laat de nieuwste film van Joost van Ginkel (The Paradise Suite) je niet snel los.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Gemoedelijke drugswereld

Als Earl Stone rondrijdt in zijn pick-uptruck klinkt op de radio: ‘Jesus says He came to seek and save that what’s lost.’ Het is maar een flard, maar bij uitstek van toepassing op wat er zich afspeelt in The Mule.

Afbeelding

Welke films moet je dit weekend zien in de bioscoop? Dit vinden onze recensenten

Een vrije kijk op het leven van Emily Brontë, een kerstman met agressieproblemen, een pilotenfilm die maar niet van de grond komt en een jong stel gaat letterlijk tot het bot. Deze films zijn nu te zien in de bioscoop.

Afbeelding

Eerbetoon aan pilootpionier komt niet goed van de grond in de matige pilotenfilm Devotion

Na Top Gun: Maverick is Devotion de tweede pilotenfilm van het jaar. Hoewel de films in verschillende tijden spelen - respectievelijk het heden en de jaren vijftig - is er veel overlap tussen de films.

Afbeelding

In Bones and All gaat een jong stel letterlijk tot op het bot

Bones and All is een roadmovie, liefdesverhaal en coming-of-age ineen, maar een ander genre overheerst: horror. En dan specifiek de gruwel van het kannibalisme, een nogal ongelukkig gekozen metafoor.

Afbeelding

Bij de film R.M.N. loop je het risico deze in alle zelfgenoegzaamheid alsnog verkeerd te begrijpen

In een Roemeense dorpsgemeenschap ontstaat hevige onrust als de plaatselijke broodfabriek noodgedwongen Aziatische arbeidsmigranten aanneemt. Angstig worden ze van dat wat anders is.

Afbeelding

In deze film is Emily Brontë een vrijgevochten en vrijdenkende vrouw, wars van blind geloof

De drie gezusters Brontë behoren tot de meest gewaardeerde schrijfsters aller tijden. Emily heeft altijd bekend gestaan als de vreemde zus, die zich verlegen afzonderde. Maar wat als dit beeld gecensureerd is door oudste zus Charlotte?