Luister naar

Deze drie nieuwe films zijn nu te zien in de bioscoop. Welke zijn de moeite waard?

Achtergrond
Jaws in de wolken, een grimmig agrarisch bestaan en bergbeklimmers met doodsverachting. Dit zijn de films die we deze week bespreken in het Nederlands Dagblad.
redactie nd
donderdag 18 augustus 2022 om 15:39
Daniel Kaluuya in Nope.
Daniel Kaluuya in Nope. beeld Universal Pictures

Een ‘yes’ voor Nope: waarom kunnen we onze ogen niet afhouden van spektakel? ★★★★✩

De bijbeltekst waarmee Nope opent, voorspelt weinig goeds: ‘Ik zal je onder vuil bedelven, je belachelijk maken, je te kijk zetten.’ (Nahum 3:6) 

In het Engels: ‘I will make you a spectacle’. Dat spektakel levert en bekritiseert regisseur Jordan Peele in zijn beklemmende genreoverstijgende film Nope.  

Broer en zus OJ en Emerald Haywood (Daniel Kaluuya en Keke Palmer) zijn paardentrainers in Hollywood. Wanneer OJ en zijn vader buiten op de ranch staan, regent het ineens sleutels en kleingeld. Een muntje treft OJ’s vader dodelijk. Domme pech luidt de verklaring. Het moet wel een vliegtuig zijn die een deel van zijn lading verloren is. 

Een acceptabele verklaring, tot OJ ‘s avonds ineens een mysterieus object achter een wolk ziet glijden. Hij is overtuigd dat het gaat om een vliegende schotel. In plaats van dat broer en zus maken dat ze wegkomen, besluiten ze te proberen om de UFO op film vast te leggen. De beelden die het bestaan van buitenaards leven bewijzen, zijn immers een vermogen waard en een gegarandeerd ticket naar beroemdheid.

De film Alcarràs schetst een grimmig beeld van het agrarische bestaan ★★✩✩✩

Al generaties lang verbouwt de familie Solé perziken in hun boomgaard, maar nu dreigt een andere toekomst.

Waar opa nog mondeling was overeengekomen dat het land altijd door zijn familie bewerkt zou worden, is het ontbreken van een contract spelbreker in deze nieuwe tijd. De werkelijke eigenaar ziet meer heil in een park voor zonnepanelen en hij biedt de perzikenplukkers zelfs aan zich te laten omscholen. 

Het zet kwaad bloed bij zoon Quimet. Hij is vergroeid geraakt met het werk, heeft er zelfs ernstige rugklachten aan overgehouden, maar weigert pertinent dit leven op te geven. Tegen een achtergrond van boeren die uitgeknepen worden met prijzen die de waarde van hun producten geen recht doen, schetst Alcarràs een grimmig beeld van het agrarische bestaan.


Steeds hoger, sneller, extremer in animatiefilm over Mount Everest ★★★✩✩

Le Sommet des Dieux voert je op overtuigende en indrukwekkende wijze naar de ijzingwekkende toppen van de hoogste bergen, maar onderzoekt niet diepgaand genoeg de drang om daar te komen.

Afgelopen vakantie staarde ik vanaf een kilometers hoge berg de diepte en de verte in. Het uitzicht was overweldigend en door wat hoogtevrees ook best beangstigend. Wat ik toen niet had kunnen vermoeden is dat animatiefilm Le Sommet des Dieux een soortgelijk gevoel zou veroorzaken. Toch zijn de verwikkelingen van fotograaf Fukamachi – hij fotografeert hoe anderen bergen bedwingen – dusdanig geloofwaardig in beeld gebracht dat je regelmatig de adem even inhoudt. 

Het verhaal, gebaseerd op een manga (de Japanse versie van een stripverhaal) van de tekenaar Jiro Taniguchi, begint bij de Engelse bergbeklimmer George Mallory. Deze leefde werkelijk en stierf tijdens een beklimming van de Mount Everest in 1924. Of hij de top bereikte is de vraag en daarom is Fukamachi gefascineerd als Mallory’s camera opduikt in handen van de fictieve mysterieuze en al tijden van de radar verdwenen Japanse klimmer Habu Joji. 

Zouden Mallory’s foto’s uitsluitsel kunnen geven en een prachtig verhaal opleveren? 


Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Welke nieuwe films en series mag je dit weekend niet missen? Dit zijn onze tips en afraders

Het beste restaurant waar je nooit wil eten, de onnavolgbare Netflixserie 1899 en vijf sterren voor een Pinocchio-film. Dit zijn de film- en serierecensies van het Nederlands Dagblad van deze week.

Afbeelding

De schurk spelen valt Ralph Fiennes zwaar. Toch doet hij het in zwartkomische horrorfilm The Menu

Hij is wereldberoemd als droogkomische hoteleigenaar en als de baas van James Bond. Maar vaker nog speelt hij enorme slechteriken, zoals Voldemort in Harry Potter en een SS-officier in Schindler’s List.

Afbeelding

In de MeToo film She Said neemt de pers het op tegen Harvey Weinstein

Hoewel Hollywood geldt als de ‘crime scene’ van #MeToo tonen filmstudio’s steeds meer interesse voor de machtige media-beweging. Al is het maar om te tonen aan de ‘deugende kant’ te staan.

Afbeelding

Wakker worden in een vreemde wereld in mysterieuze Netflixthriller 1899

De duistere en enigszins trage serie 1899 strooit zo kwistig met mysterieuze aanwijzingen dat je als kijker het spoor compleet bijster raakt. De hoge inzet is prijzenswaardig, de steeds lastiger te volgen uitwerking teleurstellend.

Afbeelding

De kleurrijke Disneyfilm Strange World waarschuwt voor een naderende ramp

Hoe maak je een film over zo’n zwaar onderwerp als de klimaatramp boeiend genoeg voor een publiek van jong en oud? Humor werkt altijd, maar botst dat niet met de ernst van de klimaatcrisis?

Afbeelding

Waarom Guillermo del Toro’s duistere, maar vriendelijke film de beste Pinocchio verfilming is

‘Het verhaal van Pinocchio is niet kapot te krijgen.’ Dat kopte deze krant toen in september de zielloze herbewerking van de Disneyanimatiefilm verscheen. Wat er mogelijk is wanneer je wel je best doet, bewijst het ijzersterke Guillermo del Toro’s Pinocchio.