Luister naar

Carré vroeg om warmte en gaf dat weer terug

Nieuws
Wim de Visser is programmaker van theater Carré, aan de Amstel in Amsterdam. Hij dook in het verleden van het gebouw dat in november 125 jaar bestaat en maakte een acht uur en 33 minuten durende show waarin de vijf soorten vermaak die dit Nederlands eerste multifunctionele centrum bood en biedt: circus, revue en variété, cabaret, musicals en concerten.
redacteurHerman Veenhof
vrijdag 23 november 2012 om 09:10
Carré vroeg om warmte en gaf dat weer terug
Carré vroeg om warmte en gaf dat weer terug

Daaruit blijkt de liefde van de artiesten voor het gebouw, met zijn langzame zaal, die doet vechten om aandacht en lach, maar die ook vasthoudt als dat is bereikt. Toon Hermans vond Carré een plek om lief te hebben en voor Herman van Veen is Carré zoiets als thuiskomen. De driedubbele dvd opent met een documentaire over Carré, verteld door Joop van der Ende, André van Duin en Herman van Veen.

Dan volgen stukjes circus, revue met opnamen van Louis Davids uit 1936, Lou Bandy, Heintje Davids, Snip & Snap, Van Duin en Mini & Maxi. De tweede schijf geeft een prisma van het Nederlands cabaret in Carré, met Toon Hermans High Society, Seth Gaaikema, De stalmeester van Wim Sonneveld, via Neerlands Hoop, Freek de Jonge, Youp van t Hek naar moderne kleinkunstenaars als Najib Amhali, Jochem Myer en Jürgen Raymann; om Hans Teeuwen kon de box kennelijk niet heen. Het meest verrassend is de derde dvd, met popconcerten, het minst bekende aspect van Carré: Drukwerk en Stef Bos, Sammy Davis en Paolo Conte.

gedicht

Carré startte al in 1879 als houten gebouw waar wintercircusvoorstellingen werden gegeven onder leiding van Oscar Carré. Acht jaar later verrees het huidige steenen gebouw, dat tot de oorlog regelmatig bijna failliet ging als volkstheater, maar door kundige directeuren als Alex en Karel Wunnink, Guus Oster, Hans Jens en nu Madeleine van der Zwaan definitief als grote theaternaam werd gevestigd.

De oneman-show werd er uitgevonden, in 1963 door Toon Hermans en de opmerkelijkste figuur in de theatergeschiedenis was ongetwijfeld Louis Dekker (1902-1996) die ongeveer in Carré woonde en Toon Hermans tot een kort gedicht verleidde: Er is een stopcontact. Er is een stekker. Zo functioneren ook Carré en Dekker. Dekkers gezag was groot; hij raadde Wim Kan af in Carré op te treden omdat die zaal juist niet bij hem zou passen. Kan gehoorzaamde.

125 jaar Carré. De geschiedenis van een circustheater

Samenstelling Wim de Visser. Universal / Beeld en Geluid (3dvd)

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Op 15 april 2019 brak er brand uit op de zolder van de iconische Notre-Dame in Parijs. Eind 2024 zal de kathedraal weer geopend worden voor publiek.

Hendro was in Parijs na de brand in de Notre-Dame. Na vijf jaar blikt hij terug op het drama en de emoties

Deze week is het vijf jaar geleden dat de Notre-Dame uitbrandde. Emoties verenigden het Franse volk, maar al snel braken ook discussies los. Journalist Hendro Munsterman blikt terug. ‘Alsof een volk zich verweesd voelde.’

Monument in de hervormde kerk van Heumen ter ere van het bezoek van graaf Lodewijk en graaf Henrik, broers van Willem van Oranje.

De twee broers Lodewijk en Hendrik van Nassau vielen 450 jaar geleden op de Mookerhei

Het is deze maand 450 jaar geleden dat Lodewijk en Hendrik omkwamen tijdens de Slag op de Mookerheide. Niemand weet waar hun lichamen zijn gebleven. Lodewijk was 36, Hendrik nog maar 23.

In de gang hangen kleurige stoffen vlaggen: khata’s, ceremoniële sjaals die in Tibet en Mongolië een teken zijn van welkom en goede wensen.

Vluchtelingen in Nederland? De geschiedenis herhaalt zich, zo blijkt in het Luther Museum

Nederland als vrijhaven voor vluchtelingen en andersdenkenden; van dit historisch vertekende zelfbeeld blijft weinig over na het zien van de tentoonstelling Welkom in Nederland? in het Luther Museum.

Bassem Youssef: 'We moeten oog houden voor de aard van de Egyptische maatschappij.’

Bassem Youssef, 'de Jon Stewart van Egypte', neemt alles op de hak, of nou ja, bijna alles

Het begon in zijn kleine appartement in Caïro. Er stond een tafel, een stoel en een camera. Meer had komiek Bassem Youssef niet nodig voor de eerste afleveringen van zijn show, gemodelleerd naar de politieke satire van zijn grote voorbeeld Jon Stewart.

Een monument markeert de plek van het bloedbad in Diever in april 1945.

In april 1945 trokken de Duitsers een bloedspoor door het oosten en noorden van Nederland

Vlak voor de bevrijding schoten de Duitsers dagelijks onschuldige burgers dood en lieten verzetsstrijders op tragische wijze het leven. Dat was ook het geval in Zutphen, Deventer, Dedemsvaart, Gasselte en Diever.

Coverbeeld van het nieuwe album van Beyoncé: Cowboy Carter

Waarom zou Beyoncé geen country mogen maken? Het lijkt bijzonder - maar is ook weer niet zó raar

Met haar nieuwe album klopt Beyoncé op de poorten van de countrywereld. Maar daar zitten ze niet bepaald op haar te wachten. Wat is er aan de hand? En gaat ze echt verandering brengen?