Luister naar

Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje

Nieuws
Wie bepaalt naar welk museum of theater het hele gezin gaat? Nou, vader komt daar nauwelijks aan te pas. Dat blijkt uit een onderzoek dat merkadviseur Hendrik Beerda met deskundigen van de Universiteit van Amsterdam heeft opgezet.
Roel Sikkema
donderdag 23 maart 2017 om 19:48
In de categorie festivalmerken staat Pinkpop bij de jongeren voor het eerst op nummer 1.
In de categorie festivalmerken staat Pinkpop bij de jongeren voor het eerst op nummer 1. anp / Paul Bergen en Marcel Antonisse

Amsterdam

Ideeën voor een uitje naar een theater of museum komen nauwelijks uit de koker van vaders. ‘Moeders nemen drie keer vaker het initiatief dan vaders. Zelfs broertjes, zusjes en vriendjes bemoeien zich beduidend meer met het culturele uitstapje dan vaders. Bij theaterbezoek zijn moeders zelfs vijf keer vaker dan vaders de initiator’, zegt Beerda bij de presentatie van het tweejaarlijkse Jongeren Merkonderzoek. Dit keer werden 1800 jongeren in de leeftijd van 4 tot 18 jaar ondervraagd.

Opvallend is dat jongeren graag naar musea gaan. In de top tien van ­cultuuraanbieders met een sterke reputatie staan op de tweede en derde plaats het Spoorwegmuseum en het Anne Frankhuis. ‘Op 1 staat Pathé, de bekende bioscoopketen’, zegt Beerda.

Spoorwegmuseum

Omdat moeders sterk bepalen waar het gezin naartoe gaat, raadt Beerda musea aan zich extra op deze doelgroep te richten. ‘Voor het Spoorwegmuseum is bijvoorbeeld werk aan de winkel. Moeders gaan namelijk liever naar het Rijksmuseum of Naturalis. De sterke positie onder vaders is voor dit museum minder relevant zolang zij zo weinig initiatief tonen om met het gezin op pad te gaan.’

Beerda onderzocht de populariteit van diverse cultuuraanbieders, die hij in groepen verdeelde: musea, festivalmerken en megapodia.

Daarnaast onderzocht hij ook de populariteit per leeftijdsgroep. Om daarvan een voorbeeld te geven: in alle leeftijdsgroepen staat bij musea het Spoorwegmuseum op nummer 1. Maar voor de nummer 2, het Anne Frank Huis, is vanaf 9 jaar meer waardering.

In alle leeftijdscategorieën staan ook Naturalis, Nemo, het Openluchtmuseum en het Rijksmuseum in de top-10 van sterke museummerken. Bij het nijntje museum en het Van Gogh Museum is de waardering het meest leeftijdsafhankelijk. Vanaf 9 jaar komt het Van Gogh Museum in de museum top-10.

Uitgezonderd Carré hebben de traditionele theaters weinig aantrekkingskracht onder jongeren. Ze gaan liever naar megapodia zoals de Amsterdam ArenA of de Ziggo Dome.

festivals

‘Pinkpop heeft er goed aan gedaan mensen als Justin Bieber uit te nodigen’, zegt Beerda. ‘Het was onder volwassenen al het populairste popfestival en is dat nu ook onder jongeren. Andere festivals, zoals het North Sea Jazz, zouden zich ook meer op jongeren moeten richten.’ <

top tien

Pathé

Spoorwegmuseum

Anne Frank Huis

Amsterdam ArenA

Madame Tussauds

Naturalis

Ziggo Dome

Nemo

Rijksmuseum

Rotterdam Ahoy

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.