Affectie en exploitatie | Nederlands Dagblad

Affectie en exploitatie

Museum De Pont in Tilburg wijdt een tentoonstelling aan werk van Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977). Onder de titel Work Horse zijn er foto’s, polaroids en films van haar te zien. Dieren hebben de hoofdrol, en dan vooral paarden. Centraal in de tentoonstelling staan twee recente projecten: over acht met uitsterven bedreigde paardenrassen in Japan en – een film – over trekpaarden in Zweden. De Pont tekent erbij aan: ‘In het werk van Dumas is de mens bijna nooit zichtbaar, maar altijd voelbaar aanwezig. De dierportretten die zij sinds 2001 maakt, krijgen reliëf en ontlenen hun betekenis aan de betrekkingen van de mens tot het dier, een relatie waarin affectie en exploitatie, symboliek en projectie naast en door elkaar heen lopen.’ ‘Iedere foto van Dumas houdt een ontmoeting in. Deze ligt reeds besloten in de manier waarop haar foto’s tot stand komen. Dumas fotografeert met een standaardlens. De nabijheid, waarmee zij haar onderwerp bijna tastbaar in beeld brengt, spiegelt de feitelijke afstand. Die werkwijze en de daarvoor vereiste interactie met het dier vragen aandacht en geduld.’

Cultuur

meer ‘Cultuur’

advertentie