Luister naar

Film: Tanzania Transit

Nieuws
Hilbrand Rozema Hilbrand Rozema
donderdag 3 mei 2018 om 09:28
Film: Tanzania Transit
Film: Tanzania Transit
Tanzania Transit

?????

Regie: Jeroen van ­Velzen. 75 minuten. Kijkwijzer: alle ­leeftijden. In 7 bioscopen.

In Tanzania Transit praten Afrikanen in de trein over hun leven. Het levert kleurrijke, soms schokkende verhalen en taferelen op. De trein schommelt en de mensen kletsen, de camera schommelt en luistert mee, de hele, lange, lome treinreis lang. Stoffig en verschoten is het landschap. Zwaar het leven van veel mensen, straatarm zijn ze, of anders hebben ze wel een ziek of gehandicapt kind. Prediker Peter Nyaga uit de hoofdstad loopt alle wagons door en kondigt links en rechts genezingen aan, blaast hard in dove oren, verklaart de magere babybeentjes van een vierjarige knul tot duivelswerk. Men is onder de indruk, drinkt alles in wat hij zegt, sommigen bijna hysterisch. Dit is Afrika. Het lange gangpad van de trein en de halfopen raampjes zorgen vanzelf voor mooie inkadering van deprimerende beelden en verhalen. Het kan schokkend zijn, racisme tussen Afrikanen onderling te zien, een zweterige duik te nemen in het leven van de Afrikaanse onderklasse. Hoewel, als je de trein kunt betalen … er is vast lang voor gespaard. Een vrouw die zo te zien niet voor een kleintje vervaard is, vertelt haar cabinegenotes verkracht te zijn als 14-jarige, nadat haar eigen ouders haar hadden verkocht, aan een meneer uit de stad. Ze is bitter over dit verraad. Twee prachtig geklede Maasaikrijgers, het trotse nomadenvolk van Oost-Afrika, zijn aan boord, een kleinzoon en zijn grootvader: ‘Het is een heel lange reis en een groot avontuur, we gaan veel beleven.’ ‘Ja, een vliegtuig zit in de wolken, je ziet onderweg niks van je land, de trein is beter.’

De oude man is voor het eerst buiten zijn vertrouwde omgeving. Hij kijkt naar buiten, treurt om het uitblijven van de regens; de schuld, zegt hij, van de Swahili-taligen, de ‘boeren’ met wie de Maasai Tanzania moeten delen. Ineens zoeken twee medepassagiers ruzie met de Maasai, racistische taal uitslaand, de sfeer wordt naargeestig. ‘Ook wij zijn Tanzanianen’, is de rustige reactie, maar de ophitser gaat door met zijn racistische praat.

Het eindbeeld is samenzang, iemand zwaait met een bijbel en je vraagt je af: waar gaat de trein heen die Afrika heet? Hoeveel moeten de passagiers nog van elkaar verdragen voordat ook de allerarmsten een beter leven krijgen? Het Afrikaanse talent voor improviseren en feesten blijkt als de trein een koe doodrijdt. Het beest gaat meteen in stukken, het vuur laait al op, tong en oor en andere stukken koe gaan razendsnel van de hand. Afrika, het continent van de grote, permanente eiwitjacht.

+ het is net alsof je zelf aan boord zit

+ realistisch beeld van soms grimmig continent

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Op 15 april 2019 brak er brand uit op de zolder van de iconische Notre-Dame in Parijs. Eind 2024 zal de kathedraal weer geopend worden voor publiek.

Hendro was in Parijs na de brand in de Notre-Dame. Na vijf jaar blikt hij terug op het drama en de emoties

Deze week is het vijf jaar geleden dat de Notre-Dame uitbrandde. Emoties verenigden het Franse volk, maar al snel braken ook discussies los. Journalist Hendro Munsterman blikt terug. ‘Alsof een volk zich verweesd voelde.’

Monument in de hervormde kerk van Heumen ter ere van het bezoek van graaf Lodewijk en graaf Henrik, broers van Willem van Oranje.

De twee broers Lodewijk en Hendrik van Nassau vielen 450 jaar geleden op de Mookerhei

Het is deze maand 450 jaar geleden dat Lodewijk en Hendrik omkwamen tijdens de Slag op de Mookerheide. Niemand weet waar hun lichamen zijn gebleven. Lodewijk was 36, Hendrik nog maar 23.

In de gang hangen kleurige stoffen vlaggen: khata’s, ceremoniële sjaals die in Tibet en Mongolië een teken zijn van welkom en goede wensen.

Vluchtelingen in Nederland? De geschiedenis herhaalt zich, zo blijkt in het Luther Museum

Nederland als vrijhaven voor vluchtelingen en andersdenkenden; van dit historisch vertekende zelfbeeld blijft weinig over na het zien van de tentoonstelling Welkom in Nederland? in het Luther Museum.

Bassem Youssef: 'We moeten oog houden voor de aard van de Egyptische maatschappij.’

Bassem Youssef, 'de Jon Stewart van Egypte', neemt alles op de hak, of nou ja, bijna alles

Het begon in zijn kleine appartement in Caïro. Er stond een tafel, een stoel en een camera. Meer had komiek Bassem Youssef niet nodig voor de eerste afleveringen van zijn show, gemodelleerd naar de politieke satire van zijn grote voorbeeld Jon Stewart.

Een monument markeert de plek van het bloedbad in Diever in april 1945.

In april 1945 trokken de Duitsers een bloedspoor door het oosten en noorden van Nederland

Vlak voor de bevrijding schoten de Duitsers dagelijks onschuldige burgers dood en lieten verzetsstrijders op tragische wijze het leven. Dat was ook het geval in Zutphen, Deventer, Dedemsvaart, Gasselte en Diever.

Coverbeeld van het nieuwe album van Beyoncé: Cowboy Carter

Waarom zou Beyoncé geen country mogen maken? Het lijkt bijzonder - maar is ook weer niet zó raar

Met haar nieuwe album klopt Beyoncé op de poorten van de countrywereld. Maar daar zitten ze niet bepaald op haar te wachten. Wat is er aan de hand? En gaat ze echt verandering brengen?