Luister naar

De film The Swallows of Kabul is een mooie aquarel van de onderdrukking van de taliban

Nieuws
Boaz van Luijk
vrijdag 27 september 2019 om 03:00
De film The Swallows of Kabul
 is een mooie aquarel van de onderdrukking van de taliban
De film The Swallows of Kabul is een mooie aquarel van de onderdrukking van de taliban imagine

Het lijkt wel of er de laatste tijd steeds meer serieuze animatiefilms zijn uitgebracht, zoals Another day of life (over de onafhankelijkheidsstrijd in Angola) en Funan (over de Rode Khmer in Cambodja). The Swallows of Kabul neemt het door de taliban bezette Kabul als decor voor een verhaal over liefde, moed en onderdrukking. De drie animatiefilms kenmerken zich door hun artistieke uitvoering. The Swallows of Kabul is fantastisch mooi geaquarelleerd. De stoffige straten, de kapotgeschoten gebouwen, het uitzicht over Kabul en de sterrenhemel zien er prachtig uit. De hitte komt je haast van het bioscoopscherm tegemoet. Bij dit soort animatiefilms blijven gezichtsuitdrukkingen lastig. Daardoor moet de film het vaker hebben van de hele lichaamshouding of van wat de personen zeggen. Op beide fronten scoort de film goed en lukt het de regisseur de geverfde personen tot leven te brengen.

De drie animatiefilms vertellen alle een persoonlijk verhaal. The Swallows of Kabul draait om twee echtparen die beide op hun manier lijden onder het regime. Mohsen en Zunaira zijn het jonge, verliefde koppel dat hun droom van lesgeven verwoest ziet door de sluiting van de universiteit. Hun moderne levensstijl met popmuziek, uitgaan en academische discussies is verboden door de taliban. Het tweede stel bestaat uit gevangenbewaarder Atiq en zijn terminaalzieke vrouw Mussarat. Zijn gevangenis is veelal leeg: de gevangen worden vaak al de volgende dag gestenigd of opgehangen.

De twee verhaallijnen kruisen zich op een onverwachte manier en ook de ontknoping van de film is verrassend. Gelukkig is de film realistisch genoeg om daar geen happy end van te maken. De onderdrukking van de taliban is voelbaar alomtegenwoordig en de film toont hoe verschillend mensen op die continue dreiging reageren. Daarbij zijn de vrouwen het moedigst: zij durven een andere toekomst te zien. De mannen mijmeren over het verleden en lijken lamgeslagen, gevangen in hun lot. Alleen als zij werkelijk het gezicht van de ander zien, komen zij in opstand.

De film is het meest beklemmend als we door de ogen van een vrouw in boerka over straat lopen. Je gezichtsveld is beperkt en je ziet de wereld door gaas. Het zou echter de plank misslaan de film op te vatten als een pleidooi voor een boerkaverbod. De film pleit juist voor de vrijheid om zelf te bepalen wat je draagt, zegt en denkt. Kortom: hoe je leeft. ¦

[embed:https://youtu.be/V674aSfDHFE]

The Swallows of Kabul

?????

Regie: Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mevellec. Met Hiam Abbass, Simon Abkarian, Swann Arlaud e.a. 81 ­minuten. Kijkwijzer: vanaf 12 jaar. In 29 bioscopen.

+ mooi geschilderde animatie

+ aangrijpend verhaal

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Medewerkers van de gemeente ruimen de bloemen en kaartjes op die voor Peter R. de Vries in de Lange Leidsedwarsstraat zijn neergelegd.

Publieke rouw is ingeburgerd. Maar de sacralisering van voorwerpen hoeft niet religieus te zijn

Peter R. de Vries, maar ook het doodgereden kind. Schokkend en onverwacht overlijden leidt tot collectieve rouw. 'Publieke herdenkingen gaan vaak over politiek-maatschappelijke kwesties’, zegt onderzoeker Irene Stengs.

Rutger Bregman

Rutger Bregman heeft een missie: kom van die bank af en maak werk van je idealen

Wat doe je met de 2.000 werkweken die je tot je beschikking hebt? Ga je voor een riant salaris of geef je gehoor aan morele ambitie? Rutger Bregman roept ons op: maak werk van je idealen!

Chris McCandless in de film Into The Wild (2007)

Deze bus trok velen 'into the wild'. Nu staat hij in een museum. Waarom?

Het was een van de bekendste pelgrimages van deze tijd: een levensgevaarlijke wandeling naar de bus uit ‘Into the Wild’. Nu staat het kapotte, roestige voertuig in een museum. Hoe werd het zo’n icoon?

A Hidden Life volgt de katholieke Oostenrijkse boer Franz Jägerstätter. Samen met de andere dorpsbewoners wordt hij opgeroepen voor het leger.

Deze podcasts, films en tentoonstellingen zijn de moeite waard tijdens de Stille Week

Verstilde beelden, muziek die ruimte schept, films die offers tastbaar maken, gesprekken die de ziel raken... Wat kun je luisteren, zien en beleven in de aanloop naar Pasen?

Marina Abramovic, Four Crosses: The Evil (positive), 2019 (detail).

Kunstenaar Marina Abramovic deed een halve eeuw aan hardhandig zelfonderzoek en stelde haar pijn tentoon

Messen, bloed en een poort van licht. Met video’s, sculpturen en spannende performances opent het Stedelijk Museum dit weekend zijn deuren voor kunstenaar Marina Abramovic.

Nick Cave praat in het Theater am Tanzbrunnen in Keulen over zijn boek 'Geloof, Hoop en Ravage'.

Hoe een toornende, wilde God toch lief kan hebben. Nick Cave beschrijft het als geen ander

Rouw is een geschenk, vindt Nick Cave. Het is niet de bedoeling dat je over het verdriet om de dood van een geliefde heen komt. Maar die magneet kan ook kracht geven. Hoop en hunkering. Renaissance door ravage.