Een monument voor oom Sjoerd en duizenden anderen die onderduikers verborgen

Achtergrond
In de veertigdagentijd staan we stil bij het lijden van Jezus en in en met Hem bij het lijden van medemensen. In zeven verhalen schenken we aandacht aan monumenten die herinneren aan het lijden en sterven van medemensen in het verleden. Vandaag deel 4: het onderduikersmonument op het terrein van voormalig Kamp Amersfoort.
Klaas Vos
woensdag 15 maart 2023 om 02:00
Het onderduikersmonument op het terrein van voormalig Kamp Amersfoort.
Het onderduikersmonument op het terrein van voormalig Kamp Amersfoort. beeld Maarten Boersema

Over de oorlog vertelde mijn vader niet veel. Opeens liet hij bijna terloops vallen dat hij het laatste half jaar van de oorlog ondergedoken gezeten had. Een Wehrmachtsoldaat had hem in het dorp staande gehouden; de onnozelaar vroeg mijn vader even te blijven wachten want hij zag nog iemand lopen bestemd voor de Arbeitseinsatz. Mijn vader ging er als een speer vandoor naar een oom van mijn moeder, zij was toen al vaders verloofde. Voor deze Sjoerd Venema, fietsenmaker, en talrijke anderen is zeven jaar geleden op het terrein van voormalig Kamp Amersfoort een monument onthuld. Het stalen monument in roestkleuren van kunstenaar Eric Claus stelt een figuur voor die een deur open houdt.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

In de nieuwe bewerking van Tsjechovs 'De kersentuin' zijn de personages op de vlucht voor het trauma

Hoe laat je het verleden achter je, het paradijselijke deel, maar ook het traumatische? De eigentijdse bewerking van De kersentuin van Anton Tsjechov kiest vooral het trauma uit als hoofdoorzaak van alle problemen.

Afbeelding

Een monument voor oom Sjoerd en duizenden anderen die onderduikers verborgen

In zeven verhalen schenken we aandacht aan monumenten die herinneren aan het lijden en sterven van medemensen in het verleden. Vandaag deel 4: het onderduikersmonument op het terrein van voormalig Kamp Amersfoort.

Afbeelding

Vissermansverdriet in de wind

In de veertigdagentijd staan we stil bij het lijden van Jezus en in en met Hem bij het lijden van medemensen. In zeven verhalen schenken we aandacht aan monumenten die herinneren aan het lijden en sterven van medemensen in het verleden.

Afbeelding

Sara Sejin Chang

Afbeelding

Kees van Dongen kon geweldig schilderen, maar het was vooral zijn behendigheid die hem wereldberoemd maakte

Beroemd worden? Kees van Dongen wist hoe dat moest. De tekenaar uit Delfshaven werd in no time de virtuoze societyschilder van Parijs, laat een ijzersterke tentoonstelling in Singer Laren zien.

Afbeelding

Les Misérables: een indrukwekkende lichtshow vol morele dilemma's

De musical Les Misérables is opnieuw in Nederland te zien, al 125.000 kaarten zijn verkocht. Het verhaal is na anderhalve eeuw nog zeer geliefd en herkenbaar. Nog altijd is het een hels karwei om een goed mens te zijn.