Je kunt het werk van Wim Delvoye goor vinden, maar je kunt je er ook over verbazen

Achtergrond
Een varken tatoeëren, is dat dierenliefde of -mishandeling? En twee crucifixen draaien in de vorm van een krakeling, is dat blasfemie of oog voor het lijden? Het werk van de Vlaamse kunstenaar Wim Delvoye (1965) roept zowel verwondering als verwarring op.
Sophia Geuze • redacteur
woensdag 23 november 2022 om 16:00 aangepast 24 november 2022 10:09
Wim Delvoye verdraaide crucifixen tot een dna-streng, 'Helix HDAACO' (2009). Op de achtergrond zijn de gebrandschilderde ramen van röntgenfoto's ('Days of the week', 2013) te zien.
Wim Delvoye verdraaide crucifixen tot een dna-streng, 'Helix HDAACO' (2009). Op de achtergrond zijn de gebrandschilderde ramen van röntgenfoto's ('Days of the week', 2013) te zien. beeld het noordbrabants museum

Alle werken op de tentoonstelling Wim Delvoye: Labour of Love in Het Noordbrabants Museum lijken te roepen: ‘Kijk naar mij’. En tegelijk denk je: ‘Waar kijk ik naar?’ De kunstenaar die opgroeide in het rooms-katholieke West-Vlaanderen voelt zich niet genoodzaakt uitleg bij zijn werk te geven. ‘Mensen kunnen googelen’, zei hij in een interview met de Vlaamse kunstjournalist Hilde Van Canneyt.

Het museum kiest voor summiere zaalteksten en een catalogus met vooral veel beeld. In elke tentoonstellingsruimte staat een bank. Al zittend kun je rustig kijken naar de werken om je heen om vervolgens te luisteren naar de impressies van anderen. Want onder de titel ‘Twee keer kijken’ vertellen steeds twee heel verschillende deskundigen wat zij zien.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.