Kunst rond thema’s uit de lijdenstijd kom extra binnen in oorlogstijd

Recensie
Vriendschap en verraad zitten samen aan tafel tijdens het laatste avondmaal. Het lijden wordt uitgebeeld door een piëta, waarop Maria haar hoofd tegen dat van haar dode Zoon houdt. Kunst rond thema’s uit de lijdenstijd komt extra binnen in de huidige oorlogstijd.
Sophia Geuze • redacteur
donderdag 24 maart 2022 om 16:42
'L'ultima cena' (1980), van Constant Nieuwenhuijs.
'L'ultima cena' (1980), van Constant Nieuwenhuijs. beeld nd

De twee tentoonstellingen in Museum Krona waren niet bedoeld om gelijktijdig open te gaan, maar ze sluiten naadloos bij elkaar aan. De oorlog in Oekraïne geeft de exposities Het Laatste Avondmaal. Van Da Vinci tot Mamedov en Constant. Religie, protest en idealisme een extra dimensie. De laatste, over het religieuze werk van Constant Nieuwenhuijs, stond gepland voor afgelopen Kerst. Vanwege corona konden niet alle werken voor die tijd in het Noord-Brabantse Uden zijn.

Daarom opende de tentoonstelling pas afgelopen weekend, krap twee weken na de opening van Het Laatste Avondmaal. Van Da Vinci tot Mamedov. Voor die expositie stond een gesprek met de Russische fotograaf en cineast Raoef Mamedov (1956) in het draaiboek, maar hij kon h..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.