Sluiten

ND.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Nederlands Dagblad

Het team van refoveilinigen in hun kantoor in Veenendaal |beeld refoveilingen.nlonder: Op de site refoveilingen.nl kun je bieden op uitstapjes en vakanties die ‘veilig en verantwoord’ zijn. Bij iedere veiling wordt uitgelegd waarom het uitstapje is goedgekeurd door de mensen van refoveilingen. |beeld refoveilingen.nl

Bieden op refo-uitstapjes

Reformatorische mensen kunnen op refoveilingen.nl bieden op ‘verantwoorde’ uitstapjes en vakanties.

Een concert van organist Martin Mans, een boottocht door de Betuwe, een dinertje voor twee in een Veluws restaurant of een reisje met de stoomtrein. Uitstapjes die heel verantwoord zijn, waar reformatorische mensen zich op hun gemak voelen. Dat is wat de nieuwe website refoveilingen.nl biedt.

Refoveilingen.nl werd bedacht door Paul Joost Fraanje; met vijf mensen, allemaal tussen de 21 en 30 jaar, werd de afgelopen maanden hard gewerkt om voldoende aanbieders te vinden voor de site. Het kantoor van refoveilingen.nl staat in Veenendaal.

refo-camping

‘Er was nog geen online verkoopmedium voor reformatorische aanbieders’, zegt Jonathan Lambooij, verantwoordelijk voor marketing. ‘Door middel van deze site brengen we de aanbieders en hun doelgroep bij elkaar. Ongeveer een derde van de veilingen is van een reformatorische aanbieder, zoals een refo-camping. Maar we hebben ook andere uitstapjes die niet specifiek reformatorisch zijn, maar wel heel verantwoord.’

Bij alle veilingen wordt een aantal criteria aangegeven, zodat de bieder zeker weet dat het uitstapje verantwoord en veilig is. Je kunt lezen of de ondernemer zijn aanbod heeft vanuit eerlijk, integer en Bijbels genormeerd ondernemerschap. Mocht een aanbieder niet reformatorisch zijn, dan staat erbij vermeld waarom het uitje toch verantwoord is. Bij de boottocht door de Betuwe staan bijvoorbeeld de criteria: ‘Ervaar de pracht van Gods schepping’, en: ‘Veilig, vertrouwd en verantwoord’, en: ‘Ruimte voor persoonlijke identiteitsbeleving’. En bij het diner voor twee in het Veluwse dorp Elspeet staat: ‘Zorgvuldig taalgebruik’, ‘Verantwoord muziekrepertoire’ en ‘Zondagsrust waarderen’.

controleren

De mensen van refoveilingen.nl controleren van tevoren alle aanbieders, ze checken altijd of het aanbod wel geschikt is voor hun doelgroep. Zo vallen er ook uitstapjes af. ‘Het pretpark Walibi zullen wij bijvoorbeeld niet aanbieden’, zegt Lambooij. ‘Wij denken dat onze doelgroep zich daar niet thuis voelt. Walibi organiseert regelmatig activiteiten in het park die niet passen bij een reformatorische geloofsovertuiging en een daaraan gekoppelde levensstijl. Denk daarbij bijvoorbeeld aan themadagen met veel muziek. We gaan in onze beoordeling wel aan de veilige kant zitten, want we willen niet dat mensen achteraf klagen.’

Komt het niet betuttelend over om als organisatie te bepalen of een uitstapje wel of niet verantwoord is? Lambooij zegt dat het zo kan overkomen, maar niet zo bedoeld is. ‘We zien het als service. We geven een overzicht van de organisaties die zich op de doelgroep richten.’

grote gezinnen

Natuurlijk kun je als reformatorisch persoon ook gerust leuke vakanties of excursies vinden op de ‘gewone’ vakantieveilingsite vakantieveilingen.nl, zegt Lambooij. Een voordeel van refoveilingen.nl is dat er ook aanbiedingen zijn voor grote groepen, zoals grote gezinnen of jeugdverenigingen. ‘Die vind je niet zo snel op vakantieveilingen.nl.

Daarnaast hebben wij een meer uniek aanbod voor dagjes uit, omdat in reformatorische kringen veel grote gezinnen zijn. Veel vrouwen werken niet en de behoefte aan dagjes uit met het gezin is daarom groter dan buiten de reformatorische wereld.’ Uniek op de veilingsite zijn activiteiten die speciaal gericht zijn op de reformatorische kring, zoals een Bijbelcursus.

christenveilingen

Het is volgens Lambooij niet erg wanneer je als niet-refo meebiedt op de site. Het doel van refoveilingen.nl is om primair de reformatorische doelgroep aan te spreken. ‘Maar dat wil niet zeggen dat de achterban van het Nederlands Dagblad of het EO-tijdschrift Eva niet tot de doelgroep behoort’, aldus Lambooij.

Waarom kozen de ondernemers dan niet voor de naam christenveilingen? ‘Die naam is weer zo breed. Bovendien spreekt de naam refo meer aan. Daarnaast zouden we dan onze echte reformatorische aanbieders minder goed kunnen bedienen, zoals een camping die alleen reformatorisch publiek wil binnenhalen.’

Of er markt voor is? De doelgroep bestaat voornamelijk uit SGP -en ChristenUniestemmers tussen de 18 en 70 jaar, dat zijn er zo’n 500.000. Na twee weken online te zijn, bezochten 45.000 mensen de site en zijn er 2000 biedende leden.

refoveilingen.nl

  • 27-04-2013 - 10.54
  • 29-04-2013 - 10.57

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (0)