Sluiten

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Voor meer informatie, klik hier. [sluiten]

Nederlands Dagblad

Anja van Eijden kreeg een naheffing van ruim 7000 euro over haar energierekening. Op 21 november doet de rechter uitspraak in hoger beroep in deze spooknotazaak. |beeld GPD / David van Dam

Naheffing van 7000 euro stookkosten

HILVERSUM - Een naheffing van ruim 7000 euro over je energierekening. Het overkwam Anja van Eijden uit Hilversum. Na tweeënhalf jaar procederen doet de rechter op 21 november uitspraak in hoger beroep in deze spooknotazaak.

‘Bij verwarmingsstoring bel...’ Een simpele huishoudelijke mededeling bij de ingang van de lift. Voor Anja van Eijden (35) een dagelijkse herinnering aan het diepe moeras waarin ze zich bevindt. Volgende week hoort ze of ze haar huis uit moet, met een torenhoge schuld aan stookkosten. ‘Ik was altijd heel trots op wat ik voor mezelf heb opgebouwd. Misschien is het straks allemaal weg.’

Aan de kapstok in de gang haar uniform. Bijbehorende rolkoffer eronder. Door haar werk als stewardess is Van Eijden meer van huis dan thuis in haar bovenwoning in de Hilversumse binnenstad. Grote woonkamer die overgaat in de keuken, weids uitzicht. De gastvrouw stookt een vuurtje in de open haard. De verwarming opendraaien durft ze bijna niet meer. Hop, daar gaat weer vijftig euro, honderd euro, tweehonderd euro.

pakket papieren

Het is tweeënhalf jaar geleden dat ze de eerste aanslag kreeg. Een pakket papieren, ze maakte het staande bij de brievenbus open. Zag bedragen voorbijkomen die ze niet kon geloven. Een naheffing over haar stookkosten van de voorgaande vijf jaar van 7805 euro. Eén jaar een uitschieter van 3300 euro. Ze besefte heus wel dat het maandelijkse bedrag van 50 euro dat de verhurend makelaar rekende voor energie te laag was, ze had er al een paar keer naar geïnformeerd. Je hoort het wel als het niet goed is, kreeg ze dan te horen.

Het was dus niet goed. Of ze binnen negen dagen wilde betalen.

fout

In het begin dacht ze nog: dit kan niet waar zijn, ik krijg straks een brief dat er een fout is gemaakt. Iedereen kan toch bedenken dat dit niet kan? Zulke bedragen, dan had ze het hele jaar door in haar bikini door het huis moeten lopen. Bij haar buren, vier appartementen in het ene pand, vijf in het huis ernaast, van hetzelfde laken een pak.

Samen hebben ze 22.000 euro betalingsachterstand. Maar de digitale metertjes die het verbruik van de blokverwarming registreren, blijken bij tests naar behoren te werken. En bewijs dan maar eens dat je het níet hebt verstookt – de rechter wees hun bezwaar af.

strohalm

Er is veel discussie over het systeem met de metertjes, over blokverwarming. Van Eijden en haar buren grijpen zich vast aan elke strohalm die ze op internet vinden. Op je knieën de ribbeltjes van je radiatoren tellen voor een XL-sheet, ze hebben het allemaal gedaan. Maar de makelaar, ondervindt van Eijden, is onwelwillend en onwrikbaar.

Met de verwarmingsketel is niks mis, met de metertjes is niks mis, en dat die naheffing na vijf jaar ineens opdook, kwam omdat de oude boekhouder de zaken had laten versloffen en de nieuwe orde op zaken had gesteld.

dikke map

Dikke map met papieren, tweeënhalf jaar correspondentie. Zo ingewikkeld dat ze het zelf ook bijna niet meer begrijpt. Al die brieven, al die bedragen. Achteraf denkt ze: had ze die 7000 euro maar gewoon opgehoest en meteen haar biezen gepakt. Dan was het allemaal allang achter de rug geweest. Of ze denkt: had ik maar op afbetaling iets bij Wehkamp gekocht, dan had ik er nog een stapel kleren aan overgehouden.

Makelaardij Adelbrecht Vastgoed Beheer kon gisteren niet reageren op Van Eijdens verhaal. De uitspraak in hoger beroep op 21 november voelt voor de stewardess als het zwaard van Damocles. Wordt het straks de logeerkamer van haar schoonzusje? Wat moet er met de poes? Met haar meubels? Kan ze haar broer vragen om bij de verhuizing te helpen? Had ze de afgelopen jaren maar helemaal niet uit eten moeten gaan en alles opzij moeten leggen?

beetje meer afscheid

Drie radiatoren. Dubbel glas. Eén bewoner, hooguit drie avonden in de week thuis. Het ongeloof over de spooknota’s is er nog steeds, maar Van Eijdens vertrouwen op een positieve uitspraak is niet groot. Was het haar laatste verjaardag hier? Waar viert ze straks Oud & Nieuw? ‘Je neemt steeds een beetje meer afscheid. Ik heb het niet gedaan, dat is het gewoon. Ik snap dat ze niet kunnen zeggen: we zetten alles op nul. Maar je blijft toch hopen dat er iemand bij zijn positieven komt.’

  • 15-11-2012 - 11.12
  • 15-11-2012 - 11.17

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (4)

Nomen Nescio (16 november 2012 12:56 uur)

Robert, ik heb de verhurend makelaar ook op de hoogte gesteld hoe ik daarover denk. Ietwat verbeterd weliswaar maar duidelijk genoeg voor hen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is, hoe lang mag je wachten met in rekening brengen van geleverde producten of diensten. Daar zal toch wel een termijn voor gelden. Ik weet dat bedrijven van de belastingdienst niet langer mogen wachten met het verzenden van een rekening dan, ik meen, 1 jaar en 6 weken, i.v.m. met BTW afdracht en VpB dacht ik. Wie weet dat wel zeker?



robertvdl (16 november 2012 9:56 uur)

Wat is trouwens een XL-sheet, beste auteur van dit artikel?



robertvdl (16 november 2012 9:54 uur)

@nomen als ik het stuk goed lees was het niet de energieleverancier, maar de verhurend makelaar die de claim van 7000 euro heeft ingediend. De stress van mevrouw Van Eijdens zit hem erin dat diezelfde partij dus ook haar huur op kan zeggen als ze niet betaalt.



Nomen Nescio (15 november 2012 14:27 uur)

In zo'n geval kom je dat als leverancier toch uitleggen. Sorry hoor als het zo is zoals uit deze info blijkt dan vind ik het te schandalig voor woorden om iemand plomp verloren met zo'n hoog bedrag meteen te belasten. Hebben deze instanties geen zorgplicht? Het is toch logisch dat je in de stress raakt. Dat kan deze leverancier toch zeker wel bedenken. Ze erkennen zelf met een slordige boekhouder te hebben gewerkt, nou die nieuwe is ook bepaald niet zorgvuldig. Bovendien is het bij wet niet zo geregeld dat, ik meen, binnen een jaar en 6 weken diensten en producten in rekening moeten zijn gebracht en anders vervallen rechten om schulden te innen. Was deze post bijvoorbeeld op de balans van de energieleveraar van het betreffende jaar als te innen post vermeld? Zo nee dan is in feite correctie toch een hard gelag voor de consument. Grote vraag is, is het wel rechtsgeldig om zo laat nog tegoeden te claimen?