Sluiten

ND.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Nederlands Dagblad

Knevel (links) en Van Rossem voor ‘De Hoeksteen’. |foto Maarten!/Sander Heezen

Maarten van Rossem met Knevel naar de kerk

BARNEVELD - In het blad Maarten! laat EO-presentator en theoloog Andries Knevel de atheïstische historicus Maarten van Rossem gelovig Nederland zien. Ze bezoeken alleen kerkgebouwen, geen kerkdiensten. Dat is jammer, hoewel het aan diepgang tussen de twee niet ontbreekt.

In het zes keer per jaar verschijnende tijdschrift is Knevel voor één keer gasthoofdredacteur. Hij mocht de onderwerpen bepalen. De diverse christelijke smaakmakers die in het jongste nummer van Maarten! aan het woord komen, laten de relevantie van geloven zien, zoals in de Amsterdamse pioniersgemeente Stroom.

Knevel zelf verkoos een bezoek - samen met Van Rossem - aan Barneveld, waar een kijkje wordt genomen in de twee nieuwste bevindelijk-gereformeerde mega-kerkgebouwen. Ook wordt informatie ingewonnen bij de evangelische Doorbrekers, die de bouw van een niet minder grote theaterzaal voorbereiden.

leerzaam

'Ik vond het bezoek met Andries Knevel aan Barneveld ontzettend leerzaam', tekent Van Rossem bij deze reportage aan. 'De wereld van de orthodoxe christenen was mij eerlijk gezegd volslagen onbekend.' Hij dacht dat die wereld niet meer bestond, maar de gemeenschap in Barneveld komt op hem over als uiterst vitaal.

Lopend door het kerkgebouw toont hij zich niet alleen geïnteresseerd in uiterlijkheden, zoals een 'Rolls-Royce onder de orgels'. Hij vraagt naar de theologische verschillen tussen Knevel en de Gereformeerde Gemeenten. De EO-presentator bekent meer de richting op te gaan van het evangelische gedachtegoed. Van Rossem wil ook het naadje van de kous weten over de predestinatie, de voorbeschikking door God die bepaalt of je nu wel of niet een kind van God wordt. Hij heeft er een karikatuur van gemaakt, vindt Knevel. 'Het christelijk geloof is niet moralisme, genade verdienen of je best doen. Het christelijk geloof is de genade van God ervaren. En als je die ontvangen hebt, ga je vanzelf een ander leven leiden.'

Uit het gesprek met Peter Paauwe van de Doorbrekers blijkt zijn afscheid van de sombere passiviteit in bevindelijke kerken. Paauwe: 'Wij geloven dat iedereen door God is uitgekozen, omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.' Van Rossem: 'Dan ben ik in principe dus ook uitgekozen?' Paauwe: 'Ja. De vraag is of je wilt reageren naar God toe.' En dan klinkt het haast verontschuldigend uit Van Rossems mond: 'Tja, dat heb ik niet gedaan.' Paauwe grapt dan: 'Dat kunnen we natuurlijk regelen.'

wraakzuchtig

Zit er in de reportage nog wat humor, het essay van Van Rossem over hoe hij God ziet, kan voor 'tere zielen' schokkende passages bevatten. Twee jaar geleden las de historicus de hele Bijbel. Het 'Opperwezen' in het Oude Testament typeert hij als 'wraakzuchtig, kleingeestig en vaak nodeloos gewelddadig'. Jezus komt er beter van af. Geen 'leptosome slapjanus', zoals hij altijd dacht, maar een man met beide benen op de grond, die het bijvoorbeeld onnodig acht opzichtig te bidden of te prevelen. Want de Here kijkt recht in je brein.

Knevel voert heel wat aan om het scheve beeld van een onmenselijke God recht te zetten. Hij belijdt het juist heerlijk te vinden een God te dienen 'die mij volop ruimte geeft om mijn emoties met Hem te delen, ook en misschien wel juist als emoties minder fraai zijn'.

Een enkele keer komt het geloof dicht op Van Rossems huid, bijvoorbeeld als het gaat over gebedsgenezing bij ziekte. Van Rossem denkt dat de Here hem áán ziet komen. Zo van: 'Kom op, Van Rossem, nou heb je ineens iets raars gekregen en ga je bidden!' Maar Andries Knevel denkt zijn God anders te kennen: 'Hij zou zeggen: "Eindelijk. Ein-de-lijk. Ik zit al jaren op je te wachten".'

  • 15-11-2012 - 19.26
  • 15-11-2012 - 19.39

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (1)

bijwoner (15 november 2012 23:14 uur)

Men kan de EO programmering niet als saai en voorspelbaar typeren, dat lijkt me juist. Daarnaast moet er ook wel 'een draadje aan je los zijn', om de hoofdrol te willen spelen in deze Amerikanse mini-serie waarvan ik erg genoten heb. Maarten deed zichtbaar moeite om zijn woordgebruik aan te passen, als zal dit verband houden met de EO die al de nota's klaarblijkelijk voldeed. Ik ben zo vrij geweest tijdens verschillende uitzendingen voorbede voor hem en zijn branchegenoten te doen. Dat lijkt mij voor spelers een reden temeer om bij de EO te mogen optreden: de gratis bonus van belangeloos publiek die tot hun HEER en zaligmaker voor u ten goede bidden. Het bijzondere van de levende God- bekend uit De Bijbel- is dat Hij wel raad weet met dit soort voorbidders.