Sluiten

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Voor meer informatie, klik hier. [sluiten]

Nederlands Dagblad

Benjamin Netanyahu. |beeld AP/Dan Balilty

‘Operatie wolkkolom’ toont ongeduld

TEL AVIV - De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei donderdag dat zijn land de voortdurende raketaanvallen op zijn burgers niet tolereert.

Bij een aanval vanuit de Gazastrook op het zuiden van Israël vielen donderdag drie doden. Volgens Israël schoten Hamas en andere militante groepen meer dan 180 raketten op het zuiden af. Ook op Tel Aviv werden donderdag raketten afgeschoten. Daarbij vielen geen slachtoffers.

De 'Operatie wolkolom' is kleinschaliger dan het ingrijpen van Israël vier jaar geleden. Dat heeft te maken met de ontwikkelingen in buurland Egypte.

pretentieuze naam

Israël kiest voor zijn militaire operaties doorgaans pretentieuze namen. Zo heet de woensdag begonnen actie in Gaza 'Operatie wolkkolom'. In het bijbelboek Exodus staat dat God het volk Israël de weg wees door de woestijn, overdag in de gedaante van een wolkkolom en 's nachts als een kolom van vuur. Moderne Israëliërs kunnen alleen maar hopen dat de wolkkolom die hun leiders nu hebben opgericht, hen veilig naar een wapenstilstand zal leiden.

Voorlopig doet alles sterk denken aan vier jaar geleden, toen Israël zijn operatie in de Gazastrook ook begon met luchtmachtacties. Na een reeks Palestijnse raketaanvallen overheerst bij het publiek opnieuw het gevoel dat het zo niet langer kan. De machtigste militaire mogendheid in het Midden-Oosten wordt doorlopend vernederd door een derderangs islamistisch regime. De regering spendeert honderden miljoenen aan het verstevigen van scholen, bedrijven en woonhuizen in het grensgebied. Het luchtafweersysteem 'IJzeren Koepel' plukt met wisselend succes Hamasraketten uit de lucht. Maar ze blijven komen.

cynisch

Net als in 2008 constateren bewoners van het zuiden cynisch dat politici er pas in verkiezingstijd van overtuigd raken dat ze moeten ingrijpen. Dit keer zijn het premier Benjamin Netanyahu en minister van Defensie Ehud Barak die hun kansen bij de verkiezingen eind januari willen vergroten. Barak leidt de zieltogende partij 'Onafhankelijkheid'. Als militaire actie ervoor kan zorgen dat het aan de grens met Gaza een paar maanden rustig blijft, is er voor hem politiek gezien veel gewonnen.

Ook de eerste reacties in de media en de politiek doen sterk denken aan die van vier jaar geleden. Binnenslands is er grote steun. En net als toen recruteert de Israëlische overheid een heel leger officiële uitleggers, die de operatie moeten verkopen aan de international media. Amerika steunt 'Israëls recht zich te verdedigen', de Europese Unie put zich opnieuw uit in oproepen tot matiging en de Arabische wereld veroordeelt met grote voorspelbaarheid 'de Israëlische agressie'.

Uri Avnery, veteraan van de Israëlische vredesbeweging, kwalificeert Operatie Wolkkolom als 'Operatie Kort Geheugen'. Toch zijn er verschillen. Dit keer geen zware bombardementen op de terroristische infrastructuur van Hamas, maar gerichte aanslagen op specifieke militaire commandanten en aanvallen op bunkers met raketten die Tel Aviv kunnen bereiken.

veel tijd nodig

De kleinere schaal heeft te maken met de geringere armslag voor Israël in een veranderend Midden-Oosten. Sinds het aan de macht komen van moslimpresident Mohammed Morsi is Egyptes ster in Gaza gerezen. Hamas is voortgekomen uit de Egyptische Moslim Broederschap, Hamas-leiders zijn kind aan huis in Caïro. Als het gaat om rust in en rondom Gaza, is Morsi de man. De Egyptische leider lijkt bereid zich in te zetten voor een langdurige wapenstilstand tussen Israël en Hamas, ook al om zijn relatie met de VS te verbeteren. Maar hij heeft veel tijd nodig en die krijgt hij niet. Operatie wolkkolom is vooral een teken van Israëls ongeduld, niet alleen met Hamas maar ook met Egypte.

Helaas brengt dat Morsi in een nog moeilijker positie. Als Arabisch leider zag hij zich gedwongen Israëls optreden scherp te veroordelen en zijn ambassadeur terug te halen. Israël kan alleen maar hopen dat het daarbij blijft.

De liquidatie van Jabari betekent dat Hamas een nieuwe militaire commandant moet zoeken. Jabari mag volgens Israël een 'topterrorist' zijn geweest, hij luisterde naar Egypte en genoot ook bij andere milities groot gezag. Het eerste resultaat van Operatie wolkkolom is dan ook dat de situatie in de regio nog instabieler is geworden, met een grote kans op verdere escalatie.

  • 15-11-2012 - 20.06
  • 16-11-2012 - 10.50

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (44)

Anet (18 november 2012 21:31 uur)

Even mezelf corrigeren: Zie net dat het ND de informatie uit mijn mail wel gebruikt hebben.



SchenkelND (18 november 2012 19:50 uur)

@Anet, mee eens. En dan denk ik de angel moet eruit! Wie of wat is dat? Voor mij zo klaar als een klontje.
De militante HAMAS en dat UNRWA. Klaar.



Anet (18 november 2012 19:07 uur)

2/2
Christenen zouden in mijn ogen meer oog moeten hebben voor de mensen die in Israël wonen. Joden en Palestijnen.
Kinderen groeien op met haat in Israël. Aan beide kanten. Ze leren anderen te haten en ze leren dat ze gehaat worden.
Als wij ook partij gaan kiezen en daardoor één van beide volken in de steek laten, hoe moeten ze dan God de Vader leren kennen, en Zijn Zoon?
Zoals in Nederland ook og is voor verslaafden en gevangenen, zonder aanziens des persoons, zo kan dat ook in Israël. Niet kijken ben je Jood, Moslim of Christen, maar gewoon in liefde helpen.

En ja, ik ben persoonlijk betrokken. Zag een foto van mijn dochter met een palestijns kind op de arm (en dat had ook een joods kind kunnen zijn) Binnenkort verwachten we zelf ons tweede kleinkind. De toekomst van beide kinderen lijkt zo anders. Opgroeien in een land vol haat of in Nederland, het is nogal een verschil.....

Als we nou voor een aantal kinderen verschil kunnen maken, dat zou toch fijn zijn !



Anet (18 november 2012 18:58 uur)

Media zij voor zover ik kan zien nooit objectief. Ook ND en RD niet. Het verhaal over de Israëlische regels en maatregelen om het Palestijnen moeilijk te maken om op of in hun eigen land te leven wil men niet vertellen. Reageren ook niet op mail daarover.
Het is net welke bril de media op heeft wat je hoort. Daar moet je zelf bewust van zijn, media nooit op hun woord geloven, meestal belichten ze maar één kant van het verhaal, in dit geval met nadruk op de Joden of de Palestijnen.

Zoals ik al eerder zei, dit is een nare oorlog . Hamas schiet raket na raket op Israël af. En doet dat vanuit plaatsen waar veel burgers wonen. Bah ! Je eigen volk zo de dood injagen. Want dat Israël daarop reageert weten ze van te voren.
Maar wat Hamas doet , hoe fout ook, wil niet zeggen dat Israël daarom het leven van burgers, Palestijnen, ondraaglijk mag proberen te maken. Ik heb het nu over huisvernietiging, vernederingen en dat soort dingen, niet over het terugschieten van raketten.



benjackok (18 november 2012 18:20 uur)

@SVR: dank voor je begrip. Ik heb geprotesteerd bij de NOS, je krijgt niet eens antwoord en dat heb ik vaker gezien.
De MSM worden geregeerd door de eigenaars, dwz de financiele machthebbers. Dus niet te veel negatief over de islam, politiek correct en anti-Israel is prima.
Welkom allen, die achter Israel willen staan in deze zaak, maandagav. 19 nov. Drachten, zie onze site voor alle info.
En dan uiteraard hier in het ND verslag doen.
Shalom
Ben Kok (joods-chr. pastor)



svanrij (18 november 2012 17:56 uur)

SchenkelND, ik ben nu bevorderd tot zeeLEEUW !? haha
Ben het met je stuk eens. We reageren met voornamelijk ons gevoel, waarbij veel onderbuikgevoel. We checken de feiten niet. Daarbij projecteren we voor we het weten het lijden op persoonlijk niveau (wat er echt is en wat ook schrijnend is) naar een macro-niveau. Als we een Palestijn zien die benadeeld wordt door Israël, dan worden alle Palestijnen benadeeld en is heel Israël fout. Daar komt het op neer in de beeldvorming, lekker makkelijk. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk het onrecht te bestrijden, maar om dus ook de grotere verhalen te kennen en het breder te zien. Anders blijft dit lijden doorgaan. De extremisten bepalen nu de agenda. Maar ook het sentimentele westen die 'het goede wil doen', maar volstrekt niet weet wat 'goed' dan is. We zijn rijk en willen onszelf zonder God 'moreel verrijken' ten koste van echte rechtvaardigheid. Ja, je zegt het, 'Afrika is uit de mode'... Schrijnend, maar er zit wat in.



SchenkelND (18 november 2012 15:35 uur)

2/2 Omdat dit nu de Palestijn is, en iedereen daar wat van moet vinden, gaat de media machine draaien. U vraagt wij draaien! Ellende verkoopt. Niet gehinderd door enig kritisch tegengeluid of gedegen bron onderzoek wordt op telegraaf niveau Jan en alleman bedient met hapklaar lek materiaal (zeehondjessentiment, niet voor jou hoor Svanrij ; ))
Gezellig voor tijdens de borrel of om op een vrije avond je stem en bakkes te roeren in een discussie waarvan je nog geen 10% aan feiten kent of waaraan überhaupt geen idee, visie of ideologie achter steekt vanaf jou zijde.
Sprak gisteren nog iemand(niet op de mannendag), die niet eens wist wie of wat de UNRWA was/is. Die het verschil tussen de politieke en militante Hamas niet weet. Waar heb je het dan over en met wie?



SchenkelND (18 november 2012 15:26 uur)

1/2 Heb nog wat zitten zoeken en lezen op ons www
Om op het originele draadje terug te komen, er viel me nog iets op.
Ik breng het generaliserend ivm de ruimte, dus laat niemand zich persoonlijk aangesproken voelen.
Het lijkt dat wij als Israël fans, slechts pro Israël zijn. Maar omdat dit vrij politiek incorrect gedrag is en het ook maatschappelijk bijna een doodzonde is, zorgen wij voor gedegen achtergrond kennis om onze mening te kunnen verdedigen. Omdat wij vanuit ons hart betrokken zijn en niet de indruk van slechts éénzijdige interesse of belang willen wekken, bestuderen we ook de feiten van de andere partij.
Dan nu de gemiddelde pro Palestijn. Hiervoor geldt precies het tegenovergestelde. Omdat het zeer hip is en geaccepteerd om, nu de Afrikanen wat uit de mode raken een, gepast, borrel alternatief te hebben is daar de zielige Palestijn. nu zijn die er natuurlijk ook echt, maar je kan overal wel een groep mensen vinden die wat aandacht verdienen om onrecht te compenseren.



svanrij (18 november 2012 13:36 uur)

@jeroenlansink Wat jij noemt is heel grof gezegd een van de grootste verschillen tussen het OT (grootste gedeelte van de bijbel) en het evangelie in het NT. In het OT werd er al wat naar verwezen, maar het evangelie van Jezus zet daadwerkelijk de boel op zijn kop. Jezus is ook niet te begrijpen door religieuze, wettische mensen. Waar seculieren vaak tegen ageren is deze wettische vorm van geloven; Een vorm van geloven waarbij de religieuze groep met een beroep op Gods persoonlijke woord (...) bepaalt wat een ander wel en niet mag doen terwijl diegene waar ze tegen spreken de grenzen van die groep zelf niet overschreidt. De groep dicteert. Neem homofilie, abortus, euthanasie, etc. Natuurlijk hebben christenen een visie daarop. Vanuit hun levensbeschouwing ook een hele waardevolle visie. Maar het probleem ontstaat als 'ze' dan voor niet-christenen gaan bepalen hoe zij zich moeten gedragen. Daar zit een grote bron van frustratie tegen wat we 'de kerk' of 'het geloof' noemen in dit land.



svanrij (18 november 2012 13:17 uur)

Schenkel, inderdaad. Liefde is niet pamperen. Liefde is om de ander geven, je in de ander verdiepen, de ander belangrijk vinden. Dus doen wat goed is, voor die ander. En dat kan van alles zijn. Over de groepsdruk, ja, we moeten ook in onze eigen cultuur/familie/kerk/etc.oppassen. Jezus was hier duidelijk over, dat je Hem niet kunt volgen als je nog vast zit aan systemen zoals b.v. familie. Dat houdt niet in dat we mensen moeten veronachtzamen. Het gaat erom dat wij vrij zijn, waarlijk vrij, in Christus. Dat was Jezus' wens. Die vrijheid. Laten wij elkaar vrij? Of komen wij gelijk met een wijzend vingertje en zeggen we dat je niet vrij mag zijn omdat je het niet zelf kunt (erfzonde, etc.). Je kind van de autobaan afrukken is nodig. Je kunt je kind ook in huis opsluiten en alles onder begeleiding doen. Je kunt je kind ook leren hoe het zelf moet oversteken. Zodat je kind vrij is om te gaan als het opgroeit. Dat is liefde, oog hebben dat die ander vrij wil zijn én grenzen aangeven.



jeroenlansink (18 november 2012 13:12 uur)

SchenkelND, dit lijkt me een terechte aanvulling. Christenen hebben ook te maken met groepsdruk. In de VS met de teaparty maar ook in Nederland komt dat voor. Niet zozeer meer in de grote kerken (RKK en PKN) maar in de bevindelijke en streng-gereformeerde kerken is wel degelijk sprake van groepsdruk.
Probeer als meisje van 17, lid van de gereformeerde gemeenten, maar eens de discussie met je ouders of ouderlingen aan te gaan over het dragen van een sprijkerbroek of een kortere haardracht. Ze wordt geestelijk afgemaakt, als het daar bij blijft, en ze wordt verondersteld onder invloed van Satan te staan.



SchenkelND (18 november 2012 12:51 uur)

@Svanrij. Ook wij kunnen last hebben van dat groeps 'geloof'. In de westerse cultuur wordt je daar echter wel direct op aangesproken. Wij zoeken dan de oplossing in een dialoog.
In het M-O is dat dus niet zo. Ook daarin onderscheiden de Joden zich op een bijzondere manier. Zij hebben het discussiëren tot kunst verheven.
Ook in het westen zijn er valkuilen hoor, we zijn eigenlijk geen haar beter. Kijk ook eens naar bv extreem gedrag van een christelijke club als de teaparty. Hebben best dingen waar ik het in eerste aanleg mee eens ben, maar de manier van presentatie en handelen op basis van een rechtclaim is beschamend.
Verder schreef ik op een ander draadje over verschil in definitie van geloven.
Daarbij denk ik dat juist ook je christelijke liefde blijkt als je met, gepast, geweld een persoon voor gevaar behoed.
Zowel voor henzelf als tegen anderen. Je mept toch ook je kind van de autobaan af, als het daar op wil lopen, of ga je het eerst liefdevol aaien en toespreken?



svanrij (18 november 2012 12:27 uur)

@SchenkelND Het is een soort rollercoaster voor mij, dit onderwerp. Je verklaring van groepsdruk is een goede verklaring. Ik zie dit ook met seculiere of minder seculiere Moslims om mij heen. Je hoeft niet te geloven om Moslim te zijn. Ja, dat is wel wat anders dan onze evangelische-protestantse cultuur. Ik hamer nog wel eens op 'wat is geloven' eigenlijk, maar je ziet wat er gebeurt als groepsdruk belangrijker is dan geloof (geloof als een persoonlijke diepe existentiële overtuiging wat je niet 1-op-1 kunt overdragen op een ander). Ook hier een Babylonische spraakverwarring. Je zou je kunnen afvragen wat het 'geloof' van een Moslim dan inhoudt. Het lijkt iets heel anders te zijn dan een Joods-Christelijk geloof. Ik denk dat Ben Kok hier ook zo op hamert, om deze reden. Een kerk die vaag praat over pais en vree. Ja, ik moet erkennen, liefde is het belangrijkste, maar liefde is niet het enige in onze werkelijkheid. Het is ook vechten, soms harde keuzes moeten maken. Tegen onrecht.



SchenkelND (18 november 2012 12:20 uur)

@Anet. Ben oprecht nieuwsgierig hoe jij hier mee omgaat, of zie je het weer helemaal anders?



SchenkelND (18 november 2012 12:09 uur)

@svanrij. Kijk, dat bedoel ik inderdaad. Verfrissend dat ik niet met slechts een paar anderen het zo zie.
Kan je schrijven volmondig beamen.
Waarom dé moslim hierop niet reageert? Een heel basaal gegeven wat we hier in het westen slechts nog kennen bij cultclubjes en jongeren. GROEPSDRUK. Echt zo éénvoudig is het. Een moslim gelooft niet persé, is geen voorwaarde, je bent het door afkomst. Alles hangt af van die status. Je familiebanden, sociale zekerheid, werk, je leven!
Zelfs Abbas heeft er niets over te vertellen! Hoort op papier bij dezelfde club. Het hele M-O zit met dat stel infantiele fanatiekelingen in de maag!
En dan ook nog gewoon dat foeilelijke UNRWA en de lobby daar omheen.
Kom je maandag ook naar Drachten?



svanrij (18 november 2012 11:48 uur)

Niemand op journaal vertelt dat Hamas dit ook doet: https://twitter.com/i/#!/IDFSpokesperson/media/slideshow?url=pic.twitter.com%2Fdn3tij76 - HQ en wapenopslag onderin ziekenhuizen.
Het is mij duidelijk. Ik ben er aardig uit volgens mij. Net als SchenkelND zegt: Persoonlijk onrecht, Palestijntje pesten, etc. is uit den boze. Rechtvaardigheid voorop! Oog voor de menselijke maat. Maar ook nadenken en kijken waar de rottende zweren op op groepsniveau zitten. Er zijn in dit complexe conflict lieden die op een onmenselijke wijze, vol disrespect voor het leven van mensen, koste wat het kost, Israël van de kaart willen vegen. Zielige Palestijnen, die vol in beeld komen, is wat we zien. Zijn ze zielig? Misschien. Waarom? Omdat ze onder meer slachtoffer zijn van extremisten met een geweldideologie, die hun wapens en lanceerplatformen bij gevoelige burgerdoelen zetten. Waarom komen b.v. Moslims niet in actie hiertegen? De Islam is toch ook een godsdienst van vrede en het bestrijden van onrecht?



svanrij (18 november 2012 11:34 uur)

@benjackok Gisterenavond op journaal... Vrijwel alleen aandacht voor het Palestijnse volk, hoe erg het wel niet is. Tussendoor wordt er terloops genoemd dat Hamas ook rakketten afvuurt, maar slechts als een 'bijkomstigheid'. Vervolgens beelden van een kleine demonstratie in Amsterdam tegen geweld van Israël. Allemaal verdrietige mensen, veel vrouwen met hoofddoekjes, wandelende slachtoffers. (Het was ook een links rood-socialistisch gebeuren dacht ik te zien, dat sluit ook mooi aan bij een niet-religieuze levensbeschouwing van een gemiddelde Nederlander). Je zult het niet geloven, maar toen kreeg ik (hoe raar kan het gaan) echte Benjamin Kok gevoelens! Ik werd hier boos om! Hoe bestaat het! Waarom zeggen ze niets in hun 'eigen' gelederen over die Hamasraketten? Waarom geen onrecht bestrijden binnen de Islam? Wat een passief gebeuren. Wijzen naar Israël, zwijgen over Hamas, het niet over Hamas' schurkengedrag hebben. Dit onrecht, zou de ideologie van de Islam dit niet moeten tegengaan?



pduinkerken (18 november 2012 9:05 uur)

@Sound: als we dan hetzelfde zeggen, waarom is het dan nodig mij aan te vallen alsof ik iets verkeerd gezegd had?



pduinkerken (17 november 2012 20:18 uur)

@Sound: je moet toch wel stekeblind zijn voor het hardnekkige ongeloof van de joodse leiders.
Na koning Josia is er GEEN ENKELE koning meer geweest en GEEN ENKELE president die heeft opgeroepen tot bekering tot God zoals in de dagen van Josia, Hizkia en verschillende anderen.

Lees eens een keer de Bijbel en zie dat God zegen geeft als je je bekeerd en je vertrouwen volledig op Hem stelt.

En kijk tegelijk tot hoeveel de mensheid in staat is ZONDER GOD. Rusland heeft zonder God de eerste mens in de ruimte gebracht.
Volgens mij laat God het toe wat Israël doet. God houdt de islam, als vijand van zowel Joden als Christenen in bedwang. Maar de zegen die jij in het MENSENWERK leest, is er niet. Net zo min als tijdens de kruistochten, toen iedereen riep "God wil het". Maar God wou het absoluut niet, Hij liet het toe, net als Israël vandaag.
Pas als de Knesset Jezus publiekelijk erkent, dan volgt Gods zegen.



SchenkelND (17 november 2012 20:17 uur)

Beste Anet. Er is een strijd, dus zijn er minimaal twee partijen betrokken/verantwoordelijk. Maar er is maar één partij de schuld heeft! De militante Islamitische HAMAS!. Voor de duidelijkheid, de politieke tak, voorzover daar sprake van is heeft op die terroristen geen enkele invloed. Abbas kan niet eens veilig in, 'zijn' eigen Gazastrook rondlopen. De legitieme regering van de staat Israël voert een aan haar toevertrouwde taak uit, zo simpel is het echt.
Net als de Samaritaan zal ik in voorkomend geval geen onderscheid maken tussen een gewonde Israëli of Palestijn, zeker bij burgers niet, maar dat christelijk of humaan medeleven staat volledig los van het probleem.
Ben het met Ben eens, zolang we als buitenstaanders te politiek correct zijn om die extreme Islamieten en hun laffe broeders te ontzetten verandert er daar helemaal niets. En dat is ook onze,christelijke, verantwoordelijkheid.



Anet (17 november 2012 19:20 uur)

Ik volg drie lijntjes hier en wordt er niet vrolijk van.
Gelukkig zie ik ook dat er mensen zijn die in liefde kijken naar mensen.
Maar de stelligheid die bij een aantal reacties klinkt maakt me bang.



aduinkerken (17 november 2012 18:49 uur)

@Anet, jij schrijft: "Jammer genoeg ben ik maar een gewoon mens .." Gelukkig ben je dat dus niet. Je bent niet MAAR mens, jij bent MENS. God zorgt voor de bloemen in het veld en geeft de raven voedsel, voor de mens gaf Hij Zijn Zoon.
(PS, Ik snap wel wat je bedoelt met die opmerking....)
Uit díe Liefde, dat Zijn Zoon door Bloed en Kruis onze relatie met God heeft hersteld, kan ik het leed bij beide partijen zien. Dan kan ik uiteraard een aantal knelpunten in de situatie noemen en daar ook schuldigen bij aanwijzen. En toch voel ik het leed aan beide kanten.
Hoe veel van deze discussie in de diverse draadjes heb je trouwen gevolgd de afgelopen dagen? Want er zijn hier toch ook goede gesprekken waaruit blijkt hoe mensen er in staan en hoe complex het is.



Anet (17 november 2012 18:24 uur)

Moet even denken aan Cuba en hoe lang die al stand houden tegen de Amerikanen......

Sound
Jammer genoeg ben ik maar een gewoon mens en moet ik ook als ik er eerst van overtuigd was dat ik iets uit de bijbel goed begreep, wel eens toegeven dat ik het fout zag.

Ik hoop dat uw hart geraakt mag worden en geopend door en voor de grote liefde van God.



Anet (17 november 2012 17:17 uur)

Dit conflict wordt denk ik pas oplosbaar als er van twee kanten consessies worden gedaan.
En als ik eerlijk ben zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.
Laten we bidden (hét sterke wapen van de Christen) om vrede voor het land.
En bekering van joden en mohammedanen. Zonder erkenning van Jezus Christus als verlosser kunnen ze deze oorlog misschien winnen, maar zullen toch voor de eeuwigheid verloren zijn.



pduinkerken (17 november 2012 16:39 uur)

@Sound: je reactie is een duidelijk BEWIJS dat jij of:
- niet begrijpt wat anderen schrijven of
- niet leest wat anderen schrijven.

Ik eindig de vorige reactie met: "Want als God voor Israël zou strijden, was de Hamas allang verslagen."
Mozes, Saul, David allemaal ,mensen die leefden en werkten IN DE KRACHT VAN GOD.
En DAT mis ik in deze wolkkolom.



HarryS (17 november 2012 15:03 uur)

@ PDuinkerken - Niet bepalend is wat jij ziet of wat anderen zien. Als je ergens niet voor openstaat is het vanzelfsprekend dat je het niet ziet. Ik zie heel veel geloof in Israel. Maar ik vrees dat er een bedekking over de kerk ligt. Dank zij de vervangingsleer waar massa's christenen mee besmet zijn, ontgaat hun wat God in deze tijd onder zijn volk aan het doen is. Ga eens een goed boek over de profetieën ter hand nemen.

Verder is je stelling "als God voor Israel zou strijden, was Hamas allang verslagen" een onzininge, want die overwinning kan nog komen, en dus is het niet aan jou om zoiets te bepalen. So wie so niet. Trouwens, je kunt je ook verliezen terwijl God wel voor jou is. Wij halen genoeg domme dingen uit waardoor God niet tot Zijn doel kan komen met ons.



svanrij (17 november 2012 11:26 uur)

Ben, als de Islam dan wordt ontmaskert, in alle kerken, en/of als iedere niet-islamiet een tegengeluid zou geven... wat dan daarna? Hoe kun je het dan oplossen? Je roept mensen wakker, maar wat moeten ze doen als ze ontwaakt zijn uit hun slaap? Dan moet er toch een praktische oplossing komen (SchenkelND heeft hier ideeën over). Hoe zie jij die oplossingen, heb jij hier ideeën over?



pduinkerken (17 november 2012 10:23 uur)

@HarryS: "Jammer van de onware om niet te zeggen walgelijke uitleg van PDuinkerken dat Israel het zonder God zou doen."

Hopelijk komt de massale bekering van Joden nog, ik wacht er nog steeds op.
Maar deze Wolkkolom is door mensen gemaakt, niet door God.
Want als God voor Israël zou strijden, was de Hamas allang verslagen.



benjackok (17 november 2012 8:51 uur)

Dit conflict wordt pas oplosbaar als men de echte oorzaak onderkent: de islam.
Zolang moslims het kalifaat moeten bewerkstelligen in opdracht van de koranafgod Allah, zullen ze doorgaan met het veroveren van in hun ogen door Israel bezet islamland.
Maar men is overal te laf om dat te benoemen, alleen in het RD las ik een dergelijke opmerking gisteren in een column.
Verder ken ik geen kerk of chr. organisatie, die duidelijk de islam ontmaskert op haar website of in een nieuwsbrief of kerkeblad.
Donderdagavond bij de synagoge in Amsterdam-Zuid een groepje antisemieten, die het concert van Tzahal, een Israelische muziekgroep van uit het leger, verstoorden bij de ingang.
Niemand die er een tegengeluid gaf, geen GKV, geen Geref. synodaal, GG of wat dan ook. Niks niet.
A.s. maandagavond in Drachten, zie onze site met oproep voor een pro-Israel demonstratie bij zo'n Tzahalconcert.
Welkom om mee te doen, net als in 2011 op 3 plaatsen.
Shabbath shalom
Ben Kok (joods-chr. pastor)



SchenkelND (16 november 2012 23:37 uur)

Zal nog is wat vertellen. Maak ik waarschijnlijk geen vrienden mee.
Het is ondertussen bekent bij vrijwel elke politicus met meer als 4 hersencellen dat het niet zozeer de Palestijnen zijn. Zelfs, of juist, de Israëlische overheid is ook vrij duidelijk. Het gaat niet om de Palestijnse burger, het individu. De acties zijn terecht gericht tegen militante groepen. De Hamas frustreert doelbewust elke poging van Abbas tot vrede of een wapenstilstand. Juist het, zelfs door velen van ons, verfoeide verzoek aan de VN voor erkenning van de Palestijnse staat (westbank gaza en oost Jeruzalem) is nu de trigger. Er is helemaal geen belang gediend voor de Palestijnse burger, daar hebben ze juist last van! De Hamas heeft maar één, publiek bekent, doel: Vernietiging van alle Joden en Israël van de kaart vegen. Alles wat dat in de weg staat, juist nu de veiligheid en vrede voor 'eigen' broeders, is ondergeschikt. Maar dankzij die infantiele UNRWA worden ze ruimschoots gefaciliteerd, ook met ons geld.



HarryS (16 november 2012 13:44 uur)

Klopt, rwsteen, ik las het inmiddels ook al. 'Pillar of Defense' heet in het Hebreeuws 'Amoed Anan' (=de wolkkolom in Exodus 13:21)

Mijn verklaring wordt en nog actueler door.

Jammer van de onware om niet te zeggen walgelijke uitleg van PDuinkerken dat Israel het zonder God zou doen.

Harry Sleijster - www.vergadering.nu



svanrij (16 november 2012 12:57 uur)

2v2:
"Ik ben een beetje verbaasd als ik erachter kom dat de Rabbi Yehiel Grenimann, die vandaag de leiding heeft, zionistisch is. De meeste Israëlische activisten die ik ontmoet zijn tegen wat wij ‘de bezetting’ noemen. Toch vind ik juist de combinatie van zijn zionisme en hart voor de Palestijnen hoopvol. “Alle mensen zijn door God geschapen en hebben daarom recht op een menselijke behandeling, ook Palestijnen.” Is zijn opvatting, maar hij wijst daarbij ook op een menselijke behandeling voor de Joden: “De Joden kunnen niet terug naar het land waar ze vandaan komen, men moet accepteren dat dit ons thuis is.” Mijn hoop is dat de Rabbi’s hun medezionisten kunnen bereiken met hun boodschap, maar dat is moeilijk, zegt de Rabbi: “We zwemmen tegen de stroom in, en de stroom in Israël is heel sterk.”

Kijk, zo kan het ook. Dan heb ik het over mensen die met mensen omgaan. Dan heb ik het niet over politiek, wapens en oorlog. Daar blijf ik vanaf, want verdedigen is ook nodig.



svanrij (16 november 2012 12:55 uur)

Zinvolle artikelen op de link van Anet!
Stukje 1v2:
"Een paar dagen later, een zelfde soort agrarische omgeving. Een rabbi die olijven van een boom harkt in de buurt van Nablus, zij aan zij met een Palestijnse boer. Een hele andere ontmoeting met Israeli's: we zijn een dagje mee met Rabbis for Human Rights, een Joodse organisatie die zich richt op mensenrechten, ook die van de Palestijnen. Samen met een groepje Israeli’s helpen we de boeren hun oogst binnen te krijgen in de paar dagen dat ze een vergunning hebben om op hun land te komen. Tegelijkertijd zijn we een beschermende aanwezigheid. Ook dit jaar is er weer veel geweld van kolonisten rond de olijvenoogst: gekapte of verbrande bomen, maar ook rechtstreekse aanvallen op boeren, we horen het helaas veel te veel. “Onze aanwezigheid kan het verschil maken tussen een kolonist die gelijk schiet of een kolonist die nog even een keer nadenkt voordat hij schiet.” Zegt Dan, een van de Israëli’s die vandaag mee is om olijven te plukken."



svanrij (16 november 2012 12:47 uur)

Anet, ik ben blij ook een reactie te lezen zoals jij hem geeft. Op een ander draadje over Van Agt heb ik een heel gesprek gevoerd met SchenkelND hierover. Geen onsympathiek 'gesprek' overigens, wat de complexiteit van de situatie weer eens onderstreept.
Ik ben het met je eens. Daarmee stel ik mij niet tegenover Israël, maar wel tegenover onrecht, wat iedere christen zou moeten afkeuren.
Ik heb je link opgezocht. Ik ben blij dat er ook zulke initiatieven zijn. Onrecht bestrijden en helpen waar nodig, vechten voor het goede, vanuit liefde. In mijn omgeving zie ik ze niet, dat is jammer.
Ik ben alleen bang dat jouw insteek hier op het online ND, bij de reacties, een hoge kans heeft te sneuvelen; het is misschien een druppel op de gloeiende plaat. Hoe integer en juist je opmerkingen wat mij betreft ook zijn, verwacht weinig redelijkheid, veel personen hier op het ND schieten die initiatieven waarschijnlijk alleen al af omdat ze een oecumenisch karakter hebben.



rwsteen (16 november 2012 12:46 uur)

Zo bijzonder is dat niet, als je elk jaar 3 miljard dollar aan wapenhulp krijgt van de VS, dus ik denk niet dat er zoveel ongelovigen paf staan. Verder waren het niet "de volkeren", maar de nazi's die de Joden probeerden uit te roeien en dat is toch beslist niet hetzelfde.

Diezelfde God van die wolk- en vuurkolom heeft ook meerdere keren op het punt gestaan om het volk op Mozes na tot de laatste man uit te roeien (Deuteronomium 9, Numeri 16-17), dus het ging niet altijd zo harmonieus.



Anet (16 november 2012 11:59 uur)

Israël is en blijft Gods volk.
Dat geeft rechten én plichten !
Omgaan met Palestijnen zoals zij doen is in mijn ogen niet zoals God het leert.
Wat is oorzaak wat gevolg ?
Wie begon deze oorlog?
Komt er ooit een eind aan zolang over en weer zoveel agressie getoond wordt?
Ik weet het niet, en zie het somber in eerlijk gezegd.

Kijk eens op http://www.kerkinactie.nl/Particulieren/Actueel/Verhalen-uit-het-veld/Weblog-Sietske--bb8570
en zie een andere kant van het verhaal van deze oorlog.



Oostland1962 (16 november 2012 11:47 uur)

Dus... In Nederland gaan we dan ruzie maken of de naam wel een correcte vertaling is... Dat vind ik nou onzinnige scherpslijperij.

In plaats van ruzie maken moeten we bidden. Voor Israel en ja, ook voor de palestijnen. Want: heb uw vijanden lief.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta achter Israel, zeer zeker niet achter Hamas. En ik begrijp heel goed dat Israel hier een eind aan wil maken, ik bid dat het lukt!



aduinkerken (16 november 2012 11:20 uur)

Ex. 13:21 .. " בְּעַמּוּד עָנָן " is hetzelfde woord als in de link van robertvdl en komt zo idd ook in de Tenach voor. Het grote verschil is dat in Exodus staat "En de Heere toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom" en, quote artikel, ".. de wolkkolom die hun leiders nu hebben opgericht".
De wolkkolom van God was defensief, de huidige wolkkolom is meer offensief.
Ik heb overigens niet de indruk dat de Israëlische regering uit gelovige (orthodoxe) Joden bestaat.

Al met al hoop ik wel dat Israël op deze manier zijn burgers weet te beschermen zonder aan de andere kant grote schade aan te richten. Dat er dan door gebrek aan leiding de Hamas gedwongen wordt tot praten over de tafel ipv over de loop van een geweer.



rwsteen (16 november 2012 10:47 uur)

Robertvdl, jouw stuk bevestigt alleen maar wat ik al zei, namelijk dat Ad Bloemendaal dus de Hebreeuwse naam correct vertaald heeft. Er is alleen maar wat discussie over de precieze achtergrond van deze naam, maar dat hij Bijbelse connotaties heeft is duidelijk en dat de Engelse naam niet overeenkomt met de Hebreeuwse naam is ook duidelijk.



pduinkerken (16 november 2012 10:27 uur)

Een wolkkolom zonder God kan geen vrede brengen.



robertvdl (16 november 2012 10:18 uur)

En hier een commentaar op het Gawker-stuk: http://www.tabletmag.com/scroll/116790/heres-what-pillar-of-defense-actually-means



robertvdl (16 november 2012 10:18 uur)

En hier een commentaar op het Gawker-stuk: http://www.tabletmag.com/scroll/116790/heres-what-pillar-of-defense-actually-means



rwsteen (16 november 2012 6:58 uur)

Harry, lees even
http://gawker.com/5960562/israel-names-its-new-war-after-biblical-story-about-god-terrorizing-egyptians

De IDF vertelt het in het Engels net even iets anders dan in het Hebreeuws, volgens dit artikel. De vertaling Operatie Wolkkolom is de vertaling van de Hebreeuwse naam van het offensief.



HarryS (15 november 2012 20:57 uur)

Ongeduld??? Wat een misvatting. Zou geduld ook maar iets opgelost hebben? Het ging immers van kwaad tot erger!
De Nederlandse vertaling "wolkkolom" lijkt ook nergens naar. Pillar of Defense is: Pilaar van Verdediging. Dat heeft niets met een wolk te maken. Het gaat om het recht van verdediging. Dat staat hier als een pilaar!

Als je een bijbelse betekenis uit deze pilaar wilt halen, dan zou het kunnen zijn dat het volk Israel op zijn God vertrouwt. Veel van de "moderne Israeliers", en ook van hun leiders, laten regelmatig blijken dat zij in dat geloof leven.
Dat is heel wat anders dan het negatieve en sceptische commentaar van Ad Bloemendaal die alles op politiek gewin van de Israelische leiders probeert te schuiven, die volgens hem alleen maar voor instabiliteit zorgen. De omgekeerde wereld!