Sluiten

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Voor meer informatie, klik hier. [sluiten]

Nederlands Dagblad

Leonard Cohen.

Cohen schrijft geen songs, hij ondergaat ze

De beste plaat van Leonard Cohen is Songs Of Love And Hate uit 1971. De hoes is zwart wit, de muziek is dat ook. Het beste nummer van de plaat heet 'Avalanche' ('Lawine'). En dat is het ook, een lawine. Het is het Klaaglied van de steenrijke bultenaar die zijn ziel heeft verpatst, niemand meer aan zich binden kan en vanuit een oudtestamentisch hiernamaals terugkijkt, half waarschuwt (toch zinloos) en toch nog heil verwacht van een zachtmoedige Jezus.

Het nummer daarvoor is een snoeiharde zelfveroordeling. De dichter staat nog nevelig voor de ochtendspiegel en bedenkt hoe relatief alles is. Het scheermes dat hem moet opknappen, kan ook in de pols.

'Dress Rehearsal Rag' is een song die je niet schrijft, maar ondergaat, zegt Cohen in zijn biografie tegen de Amerikaanse journaliste Sylvie Simmons, een zeer ervaren tante met een kritische, maar invoelende pen. Ze slaagt erin om de bijna tachtig levensjaren van Leonard Cohen evenwichtig, nauwkeurig en heel leesbaar te vertolken. Dat is moeilijk want ondanks de songteksten en de oneliners in interviews laat de Canadese Jood zichzelf maar moeilijk zien.

Hij begon als een typische jaren vijftig-dichter in Montreal, pas eind jaren zestig schreef hij songs die vroegen om begeleiding op gitaar; toen bleek dat zijn donkere, langzame stem bestand was tegen de podiumangst, die deze filosoof, eigenwijze bard en voorheen vrouwengek bleef kenmerken.

De laatste jaren treedt Cohen weer op, in het begin gedwongen door zijn bankroet nadat zijn manager hem bestolen had. Dat is rechtgezet, Cohen kreeg miljoenen en de manager zit in een inrichting. Of hij echt zo;n overtuigd boeddhist is, mag twijfel lijden. Hij spot er vrolijk mee ('ik kom graag terug als de hond van mijn dochter') en zet zijn biografe met gekheid op het verkeerde been: 'denk goed na over de volgende vraag... wil je melk in je koffie?'

Zeven pagina's wijdt Simmons aan 'Hallelujah', het lied dat in 1985 op de plaat Various Positions verscheen, maar Cohen's Sagrada Familia is: nooit af. Er zijn tachtig coupletten, honderden slingeren rond en ze lopen uiteen van hem tot hel, van verwerping tot verlossing. Publiek en collega's preferen het positieve einde: 'Even though it all went wrong, I'll stand before the Lord of Song with nothing on my tongue but Hallelujah'.

I'm Your Man. Het leven van Leonard Cohen

Sylvie Simmons. Uitg. Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam 2012. 584 blz. € 19,95

  • 02-11-2012 - 0.55
  • 13-12-2012 - 15.59

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (0)