Sluiten

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Voor meer informatie, klik hier. [sluiten]

Nederlands Dagblad

‘Het begint steeds vroeger en het wordt almaar gekker’, stelt massapsycholoog Jaap van Ginneken vast over de oranjegekte. |Beeld: Novum / Jim Hoogendorp

Oranjegekte steeds vroeger en steeds gekker

Dit artikel komt voor in dossier: EK voetbal 2012

DEN HAAG - De oranje vlaggetjes zijn niet aan te slepen. Heel veel Nederlandse auto's zijn versierd met oranje en rood-wit-blauwe prullaria als zijspiegeldekjes. De oranjegekte zal de komende week alleen nog maar toenemen.

'Het begint steeds vroeger en het wordt almaar gekker', stelt massapsycholoog Jaap van Ginneken vast. Via tientallen 'onderzoeken' wordt de pols van oranjeminnend Nederland gevoeld. Niet alleen supermarkten voelen de oranjekoorts, ook bedrijven als ING, ABN Amro en de Nationale Vacaturebank pogen een graantje mee te pikken van de oplevende gekte.

Zo maakten economen van ABN Amro deze week bekend dat de Europese economie het meest zou profiteren van een Europese titel voor Frankrijk. ING stelt vast dat de economie in Oekraïne het meest profiteert van het toernooi, dat komende vrijdag begint. De Nationale Vacaturebank liet de stemming in de bedrijven peilen.

stapel

Een EK-poule, waar 43 procent van de werknemers in de bedrijven gaat deelnemen remt wellicht de productiviteit een beetje, maar werkt wel sfeerverhogend. De poule wordt in vijftien procent van de gevallen beheerd door de directeur, meldt de Vacaturebank verder. In dertien procent waakt de administratie over de prijzenpot.

'Tja, wat moet je met dat soort onderzoekjes', zegt Van Ginneken. 'Je stelt een vraag aan honderd mensen, je turft de antwoorden en je hebt een percentage.' Hij wil nog niet zo ver gaan door deze 'onderzoeken' te scharen bij de verzamelde werken van Diederik Stapel. 'Want dit soort peilingen waren er natuurlijk ook al voordat zijn bedrog werd ontdekt. Maar voor die bedrijven geldt: er wordt over je gesproken als je wat cijfers presenteert met een link naar het EK-voetbal. En wij doen daar ook aan mee. Slim gedaan.'

prullaria

Van Ginneken noemt het 'Oranjegedoe' typisch Nederlands. 'Er is geen ander land waar zo veel en zo op carnavaleske wijze op het nationale voetbalelftal wordt ingespeeld.' Het verschijnsel slaat de laatste jaren wel over naar andere landen, stelt hij vast. 'Een paar jaar terug was er in Spanje een hausse aan nationale trots, toen dat land succesvol was bij het voetbal, tennis en wielrennen. Daar zouden ze dit jaar helemaal mee gebaat zijn.'

De massapsycholoog ziet bij interlands steeds vaker ook bij supporters van andere landen pruiken en andere nationale prullaria. 'De tribunes worden steeds kleurrijker.' Of die Nederlandse overdaad aan Oranje-aandacht een gevolg is van Calimerogedrag? 'Daar heeft het zeker mee te maken. Nederland stelt internationaal gezien niet zoveel voor. Dan is het best lekker om even te zwelborsten, om Marten Toonder maar even te citeren.'

  • 01-06-2012 - 15.57
  • 05-06-2012 - 15.02

waardeer:

  • Waardeer dit artikel met 1 ster
  • Waardeer dit artikel met 2 sterren
  • Waardeer dit artikel met 3 sterren
  • Waardeer dit artikel met 4 sterren
  • Waardeer dit artikel met 5 sterren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen.

Reacties (0)