Opinieplein
Kerk verlaten of verwijderd worden
Dit artikel komt voor in dossier: Verschuivingen in de kerk
Geplaatst: 08 februari 2010 07:50, laatste wijziging: 08 februari 2010 07:59
door H. Oosterhuis
Het verlaten van de kerk blijft een actueel thema. Vorige week nog in de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Dalfsen. Steeds weer is de vraag: wanneer mag je weg?
6 reacties
In het Nederlands Dagblad van donderdag 14 januari schreef ds. P.L. Voorberg, predikant te Emmeloord, een artikel over het (eventueel) verlaten van de kerk. Als het gaat over het wel of niet verlaten van de kerk wordt bij herhaling de geschiedenis aangevoerd als bewijsmateriaal. En nu is het zeker waar dat een kerk geen kerk kan zijn als het z'n geschiedenis niet kent. We denken daarbij in de eerste plaats aan de geschiedenis van de kerk, ons in de Bijbel beschreven. Maar ik krijg het gevoel dat de geschiedenis ook de norm is. Zo ging het vroeger, zo moet het nu ook. Terwijl ik de stellige geloofsovertuiging heb dat alleen Gods Woord de norm is voor al ons doen en laten, zowel wat betreft het blijven bij als het verlaten van de kerk.
Opmerkelijk is het feit dat ds. Voorberg in zijn artikel nergens weerspreekt dat er dwalingen in de GKv voorkomen. Sterker nog, er wordt daarnaast gewoon gesproken over ware kerk. Wat er vervolgens gezegd wordt over dwaling is een Schriftuurlijk gegeven. Daar moet krachtig tegen gestreden worden. Daar mogen we niet voor weg lopen. Met de kerk geeft God ons ook de kerkstrijd. Satan valt juist de kerk, het lichaam van Christus aan. En dat hebben we te aanvaarden. Daarin hebben kerkleden een dure verantwoordelijkheid. Niet weglopen, maar strijden! Het gaat immers om het behoud van Gods Woord als de waarheid en daarin Gods eer. Dat er dwalingen in de kerk voorkomen, maakt de kerk niet direct per definitie valse kerk. Dat kan ik met ds. Voorberg en anderen eens zijn. De Schrift laat ons daarin heel wat voorbeelden na.
We hoeven alleen maar de kerk van Corinthiërs en de zeven gemeenten van Openbaring 2 en 3 te noemen. De les die we daar over dwalingen leren, is er maar een, en dat is: bekeer u en anders zal Ik de kandelaar wegnemen. Niet te snel moeten we hier zijn met onze conclusies over het wel of niet verlaten van de kerk. Er is maar één boodschap als het gaat om dwaling: bekeer u! En dat betekent strijd.
Ware kerk
Als de kerk je hardhandig verwijdert, is het een duidelijke zaak. Nu zijn er zeker twee oorzaken aan te wijzen waarom de kerk je zou kunnen verwijderen. Dat is omdat je blijft volhouden in de strijd tegen de dwaling.
Het kan ook gebeuren als de kerk de tucht bedient. Het verschil zit hem in het woordje 'kerk'. In het eerste geval is het niet meer de kerk die verwijdert, maar wordt het gedaan door hen die niet van de kerk, niet van de gemeenschap van ware gelovigen zijn.
In het tweede geval is het werkelijk de kerk die haar bediening uitoefent. Maar, hoe zal een kerk die meerdere dwalingen tolereert of zelfs omarmt, de tucht van het uitwerpen bedienen? Deze kerk geeft immers door haar dwalingen te kennen geen kerk van Christus meer te zijn. Bovendien heeft ze het middel van de tucht zelf uitgeschakeld. En dus zal in veel gevallen niemand meer verwijderd worden. De dwaling wordt daar getolereerd, maar de verontrusting ook.
Als we dan naar de geschiedenis kijken, is het eerlijk om ook te kijken naar de geschiedenis van de ware gelovigen in de valse kerken, zoals ds. Voorberg dat omschrijft. De geschiedenis heeft ons hier ook wat te zeggen. Valse kerken, en dan bedoelen we kerken met een grote leervrijheid, zullen niemand uitwerpen. Het past immers niet bij hun in de praktijk gegroeide leervrijheid? Waarom zouden gelovigen wel zelf uit de valse kerk moeten gaan, zonder verwijderd te worden, terwijl ze niet zelf uit de Gereformeerde Kerken mogen gaan die ook een bepaalde leervrijheid hebben?
Drie kenmerken
Als wij ons serieus met de vraag bezighouden of we uit de kerk willen gaan waar we lid van zijn, vrijwillig of niet, dan is er maar een ding dat er toe doet. Is die kerk de ware kerk of niet? En dat meten we niet af aan velerlei omstandigheden, maar aan de drie kenmerken genoemd in de belijdenis van de kerk: wordt de prediking zuiver naar Gods Woord bediend, worden de sacramenten zuiver bediend en wordt de tucht Schriftuurlijk gehandhaafd? Alleen in die weg is er sprake van de ware kerk van Jezus Christus.
Met de drie kenmerken spreken we over niet minder dan de sleutels van het Koninkrijk der hemelen. Zo is er via de kerk toegang tot God.
Is of komt er binnen de ware kerk dwaling - het is een Bijbels gegeven - dan zal de strijd er moeten zijn. Maar wat als de kerkelijke weg is gelopen en er maar één keus overblijft: conformeren en anders... Velen zullen zich onder protest (!) conformeren en daarmee de kracht van de dwaling onderschatten, voor zich zelf en zeker voor het nageslacht.
Anderen zullen daar voor het oog misschien vrijwillig bij weggaan. Echter, schijn bedriegt. Want als je je moet conformeren met besluiten die in strijd zijn met Gods Woord, omdat de kerkelijke weg is afgerond en er geen ander besluit valt te verwachten, dan word je uitgeworpen al ga je voor het oog vrijwillig weg.
De overweging is of wij ons willen laten vergaderen door Christus of dat we het alleen laten afhangen van het feit dat de 'kerk' verwijdert. De vraag die ons moet bezighouden, is: waar is de kerk van Christus?
H. Oosterhuis woont in Noordwolde en is lid van De Gereformeerde Kerken (hersteld).
Reageren
Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen. Dit inloggen is mogelijk na een eenmalige registratie.
Reacties (6)
1637 (08 februari 2010 09:30)
citaat: "Valse kerken, en dan bedoelen we kerken met een grote
leervrijheid, zullen niemand uitwerpen. Het past immers niet bij hun in
de praktijk gegroeide leervrijheid?"
Dit is niet waar. Als men in een gemeente/kerk zit waar men (nadat je
lid geworden bent) liever met bedrijfsmodellen werkt en jij zit daar en
je wilt aan de (zuivere) Schrift vasthouden dan wijst men je ook de deur
(is ons gebleken, zeker als je ook nog raadslid bent en de raad en
gemeente steeds op de Schrift wijst en zegt dat daar de antwoorden
gegeven zijn ipv in managementsmodellen etc). Je mag in veel
kerken/gemeente heel veel, maar vasthouden aan-, en wijzen op-, en leven
uit de zuivere Schrift daar wordt men (op z'n zachtst gezegd) een beetje
kriebelig van.
Herman Geertsma (09 februari 2010 14:41)
Ik kan een heel eind komen in het snappen van de zorgen die
verschillende mensen binnen de Gerformeerde Kerken Vrijgemaakt hebben.
Er veranderd veel en verschillende zienswijze worden steeds meer
geaccepteerd en mogen naast elkaar bestaan. Strenge tucht op basis van
afwijkende leer wordt steeds minder toegepast. Zaken waar je je zorgen
om kunt maken.
Toch geloof ik niet dat een kerk met een grote leer vrijheid per
definitie een valse kerk is. Was het maar waar dat we op grond van de
Bijbel de waarheid in pacht kunnen hebben, dat we in staat waren de
volledige diepte van Gods woorden te begrijpen, toe te passen en dit
konden koppelen aan geloof, daden, leer en beleving. De praktijk wijst
uit dat dit helaas niet het geval is.
Het is makkelijk om te roepen dat het volgen van Christus de kern is.
Dat we in het besef dat wij Hem nodig hebben alles gezegd is en dat we
daar als christenen in samen moeten komen. Het is weliswaar de kern,
maar daarna moet je ook de vertaalslag maken naar nu wil ik uit
dankbaarheid voor Hem leven en Hem dienen en juist in hoe dat moet
vallen we zo snel over elkaar heen, helaas.
Ik wil niet zeggen dat verschillen er niet toe doen. Ik maak ook zelf
niet voor niets de keus voor de ene kerk ten overstaan van de ander. Ik
lees niet voor niets Gods woord en probeer daar in te lezen wat Hij van
mij vraagt. Ja die verschillen doen er wel degelijk toe! Toch ben je ook
niet goed bezig als je niet beseft dat ook jouw geest blinde vlekken
heeft. Weliswaar mag je geloven geleid te worden door de Geest, maar
daarmee heeft God nu in dit leven de beperktheid van ons denken en de
gevolgen daarvan uitgeschakeld.
Het is goed verschillen te kunnen zien en hierover te spreken. Maar niet
elke andere visie is gelijk een dwaalleer. Ik sta voor de volle honderd
procent achter de kinderdoop en ben het niet eens met een ieder die
anders beleid. Ik ben alleen niet zo naief dat ik zeg dat de Bijbel hier
dusdanig duidelijk is dat een ieder die de Bijbel op dit punt anders
interpreteert een dwaalleer aanhangt en dus een christen op een
doodlopende weg is. Anders zou ik ook moeten vrezen dat God ook mij met
mijn blinde vlekken wel eens niet aan zou kunnen nemen, ondanks mijn
diepste wens Hem te volgen.
De waarheid is niet altijd zo zwart- wit. Veel praten, maar weinig
kunnen luisteren is niet altijd wijs. Ook ik zie dat synodes
beslissingen nemen waar ik me niet in kan vinden en ja, ook ik heb het
idee dat ik er wat mee moet. Toch kan ik wel dit zeggen. Ik geloof in
het bestaan van dwaal leer en dwaal leraren, wolven in schaapskleding en
wat al niet meer zij. Maar ik geloof niet in een heel kerkverband waarin
men stelsel matig weigert Gods woord als uitgangspunt te nemen. Ook
omdat de realiteit mij anders bewijst. Ik elk gesprek en elke discussie
loop ik tegen mijn beperkingen aan de ander te overtuigen omdat ik ook
móét toegeven dat die ander wel degelijk denkt net zo goed
zijn standpunt op Gods woord te bazeren.
Het is makkelijk te concluderen dat je de kerk uitgewerkt bent omdat
niemand naar je wilde luisteren. Toch geloof ik niet in afscheiding als
oplossing. Neem je net zo goed te weinig verantwoordelijkheid voor je
daad als je doet voorkomen alsof je niet vrijwillig bent afgescheiden.
Samen een kerk vormen is niet makkelijk, met elkaar praten als je grote
verschillen van inzicht hebt ook niet altijd, maar ben je echt bezig ter
opbouw van de kerk, de ander, je (misschien wel veel zwakkere) mede
gelovige, als je daar voor wegloopt?
Gerard Baan (10 februari 2010 11:41)
Oosterhuis,stelt.
"Zo is er via de kerk toegang tot God"
Ik dacht dat je door het geloof in Jezus Christus tot de vader (God)
kwam.? Of ben ik de weg kwijt?
Het gekissebis over de kerk, over punten en komma's. leid alleen maar af
van het geloof in Jezus Christus, die voor ons de weg heeft vrijgemaakt
tot het eeuwige leven.
Bij het ouder worden,het dichter bij de dood komen,zie je de armoede van
Oosterhuis.
Het gaat hem niet om het geloof in Jezus Christus,Maar waar is de kerk
van Christus, de ambtelijke organisatie wordt hierme verheven boven het
geloof in Jezus Christus.
Het wordt een sta in de weg tussen mij en God de vader, dat kan toch
nooit de bedoeling zijn ? van dat gekissebis.
Herman Geertsma (10 februari 2010 16:18)
Beste meneer Baan,
Ik denk niet dat uw reactie recht doet aan het standpunt van meneer
Oosterhuis die wel degelijk als doel zal hebben om Christus zo goed
mogelijk te dienen.
Het feit dat u zijn standpunt niet begrijpt, en er niet mee eens bent,
dat snap ik. Als u echter gaat oordelen over zijn motivatie, doet u geen
recht aan hem en maakt een gesprek/ disuccie eerder nog onmogelijker.
Gerard Baan (10 februari 2010 21:58)
Beste Herman Geertsema,
U stelt dat Oosterhuis wel degelijk als doel heeft om Christus te
dienen.
Dat neem ik oprecht aan.
In mijn visie loopt je met zijn discussie Christus voor de voeten en
wordt het verlossende werk van Jezus Christus onder gesneeuwd.
Eind jaren zestig werd ik uit de GKV gezet, vanwege mijn opvatting over
art, 27,28,en 29 van de NGB.
Ik heb gesmeekt om binnen de gemeenschap te mogen blijven, ik werd er
uit gezet.
Ik voel me in goed gezelschap met de Cock en Schilder.
Inmiddels is mijn verhouding met de GKV weer goed.
Als de Geest in de harte van mensen gaat werken, en men staat daar voor
open dan gebeuren er wonderen.
Naar aanleiding van mijn uitzetting heb ik 50 classicale en div.synodes
meegemaakt, zelf mee gedaan met het gekissebis.
Hoe dichter ik bij de dood kom, wordt dat gekissebis minder
belangrijk.
Dan voer je een geloof strijd, die veel moeilijker is dan het
gekissebis.
Het vast willen houden aan het leven hier op aarde,en onze toekomst
verwachting naar het eeuwige leven.
Dan heb ik weinig aan een kerk discussie.
Calvijn had het over de zichtbare en onzichtbare kerk.
De zichtbare was de ambtelijke organisatie van de kerk.
De onzichtbare was de Kerk met de grote K,dat waren de Chist gelovigen,
die Chistus aan het vergaderen is.
Bij die Kerk voel ik mij thuis.
Herman, jou reactie op Oosterhuis daar kan ik me bijna volledig in
vinden.
Het getuigd van een liefdevolle benadering,inhoudelijk zit het goed in
elkaar.
Ik hoop dat je begrip heb voor mijn situatie, ik kan dat niet meer
opbrengen, mijn prioriteiten liggen anders.
Broeder groet, Gerard Baan.
Herman Geertsma (11 februari 2010 14:54)
Beste meneer Baan,
Ik heb oprecht bewondering voor uw situatie. Nog sterker, ik denk dat u
tot een aantal hele mooie inzichten bent gekomen die het gekissebis
minder belangrijk maken, maar uw geloof en relatie tot God des te
meer.
Ik ben het ook helemaal met uw eens dat door het werk van de Geest mooie
dingen kunnen geboren. Ik doe dan ook niks anders dan hopen dat mensen
die op inhoudelijke punten recht tegenover elkaar staan, toch door de
liefde van de Geest een weg vinden met elkaar in gesprek te gaan en niet
alleen oog kunnen hebben voor de onvolmaaktheden in de redenatie van die
ander, maar zich ook bewust zijn van hun eigen onvolmaaktheden in hun
redeneren ook al gebeurd dit op grond van de Bijbel.
Nogmaals respect voor uw verhaal. Helaas is (nog) niet iedereen zover en
juist daarom ben ik voor het open houden van wegen tot gesprek, in
plaats van zaken (in mijn ogen) onnodig verder op scherp te zetten.





RSS