« Terug naar voorpagina

Nederlands Dagblad, christelijk betrokken

Kerk


Breuk in vrijgemaakt Dalfsen

Geplaatst: 03 februari 2010 15:58, laatste wijziging: 03 februari 2010 16:10

van onze redactie kerk

DALFSEN - In Dalfsen scheidt een groep verontruste vrijgemaakt-gereformeerden, onder wie predikant ds. E. Heres (54) en twee diakenen, zich af van hun gemeente. Zondag beleggen ze ,,als nieuw te institueren gemeente'' kerkdiensten in het Emmagebouw.


33 reacties

Dat heeft de groep woensdag via een verklaring bekendgemaakt. Die werd, inclusief een oproep ,,terug te keren naar het oude spoor van de Gereformeerde Kerken'', met de post bezorgd op alle adressen van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) ter plaatse. Deze gemeente telt zo'n 1380 leden en naast ds. Heres nog een predikant.

Volgens de groep heeft de Dalfser kerkenraad ingestemd ,,met het toelaten van ernstige dwalingen in het kerkverband van de Gereformeerde Kerken'' en is ze ,,daar ook mede verantwoordelijk voor''. De kerkenraad zou dat hebben gedaan door in te stemmen met besluiten van de landelijke synode van Zwolle-Zuid (2008-2009).

Kampen-Noord

Als voorbeelden noemt de groep besluiten over het vierde gebod en de zondagsrust, huwelijk en echtscheiding, het toelaten van gasten aan het heilig avondmaal en bijvoorbeeld het instemmen met plaatselijke gesprekken tussen vrijgemaakt- en Nederlands-gereformeerden.

Ook het conflict in de kerk van Kampen-Noord rondom ds. E. Hoogendoorn en een deel van de gemeente wordt genoemd als een zaak waarbij ,,een gereformeerd predikant op onterechte gronden uit zijn ambt is gezet''.

In Dalfsen zelf stuit de invoering van zogeheten 'erediensten-plus' op ernstige bezwaren bij de vertrekkende groep. In de eerste dienst was een ,,stukje drama, waarin onze Here Jezus werd afgebeeld, met nota bene applaus, alsof het een toneeluitvoering was'', zo is in de verklaring opgetekend.

In een bijlage bij de verklaring staat een lijst met 24 namen, adressen en handtekeningen van gemeenteleden, die ermee instemmen.

Van der Wolf

Het vertrek van ds. Heres en de groep gemeenteleden volgt een halfjaar na de overgang van de Urker predikant R. van der Wolf naar een vrije gereformeerde gemeente in Hardenberg. Ook hij vertrok uit grote zorg over ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Andere groepen verontrusten, bijvoorbeeld verenigd rondom internetmagazine Een in Waarheid, schrijven dat hun strijd in de eindfase verkeert.

Onduidelijk is nog of de groep in Dalfsen zich aansluit bij andere ex-vrijgemaakten die in de afgelopen jaren de kerken om veelal dezelfde redenen verlieten. Er is een klein formeel kerkverband van Gereformeerde Kerken (hersteld), van wie de emeritus predikant dr. P. van Gurp overigens in Dalfsen woont. Daarnaast is er een kerkverband-in-wording met de predikanten Van der Wolf en Hoogendoorn.

Eenheid

De groep in Dalfsen schrijft dat ,,het ons hartelijke voornemen is alles in het werk te stellen om tot eenheid te komen met allen die Christus willen volgen en daadwerkelijk willen staan op het fundament dat Hij gelegd heeft, het Woord van apostelen en profeten. Wij hopen, door Gods genade, weer te mogen staan in de ruimte van de katholieke kerk.''

De kerkenraad van de vrijgemaakt-gereformeerde kerk in Dalfsen wilde woensdag nog niet reageren op de verklaring. Voor woensdagavond staat een vergadering gepland.

 
Bookmark and Share



Reageren


Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen. Dit inloggen is mogelijk na een eenmalige registratie.

Reacties (33)


VanDerGoot (03 februari 2010 16:41)

Als alle vrijgemaakten zich nu verenigen dan kunnen alle gereformeerden gereformeerd blijven. OK?

gloria et observatore (03 februari 2010 18:25)

sja, als alle vrijgemaakten nu eens minder meoilijk deden en niet allerlei scheurhobbyisten naliepen, bleven we ook 1 kerk.

Ewout81 (03 februari 2010 18:58)

De term ex-vrijgemaakten vind ik niet gelukkig gekozen. Ex-vrijgemaakten zijn mensen die uit het kerkverband zijn gezet (de vermaledijde Nederlands-gereformeerden) en kerkelijke vrijbuiters die besluiten christelijk-gereformeerd, evangelisch, PKN of onkerkelijk te worden. De groep rond Heres heeft zich naar goed vrijgemaakt gebruik vrijgemaakt. Beter zou je deze groep vrijgemaakte vrijgemaakten kunnen noemen. Het lastige is dan wel hoe je de nieuwe nieuwe vrijgemaakten moet onderscheiden van de 'oude' nieuwe vrijgemaakten rond dr. P. van Gurp. Misschien kunnen ze wat leren van de Amerikanen. Die hebben een First Presbyterian Church en een Second Presbyterian Church. Als we dan toch bezig zijn laten we dan meteen alle kerken van de gereformeerde gezindte een nummer geven. Dan kunnen de vrijgemaakten (ik bedoel degenen die zich maar één keer hebben vrijgemaakt), de kerk van Van Gurp en de kerk van Heres en Hoogendoorn in wording onderling misschien loten voor het enige ware nummer 31.

138 (03 februari 2010 20:09)

Ach, als er verontrusten in je gemeente zitten is het ook niet echt tactisch om dan maar drastische vernieuwingen in de eredienst door te voeren. Natuurlijk moet je als je een verontruste bent niet al te moeilijk doen, maar de andere kant moet ook weer niet te makkelijk doen over bepaalde zaken. Misschien is het goed voor de GKv om in het hele verband te beseffen dat ze met de gebakken peren in een spagaat zitten. Een kant wil allerlei wilde dingen, en de andere kant wil dat absoluut niet. Je hebt mensen die zich zorgen maken over de koers van de GKv, daar moet je je druk om maken, dat mag je in mijn ogen niet wegredeneren, dat is een existentieel probleem dat serieuze aandacht verdient.

oikoumene (03 februari 2010 20:39)

@ Wim Slendebroek:
Uw reactie getuigd van weinig kennis van de situatie in de Gkv. Gereformeerden belijden dat een ieder verplicht is om zich te voegen bij de ware kerk (NGB 28). Dus niet maar eigen kerken opzetten naar eigen smaak en inzichten. U moet beseffen dat het dus níet gaat om een eigen kerk naar eigen smaak.
De verklaring zegt zelf:
"Wij geloven met vaste overtuiging, dat de stappen die wij zetten weliswaar een breuk
betekenen met de koers en met vele besluiten van het kerkverband van de GKV, maar niet een breuk met de Kerk van Christus. Wij nemen afstand van en verwerpen besluiten van meerdere en mindere vergaderingen van de GKV om Kerk van Christus te blijven. Wij verwerpen bovengenoemde synodebesluiten, juist om de eenheid van de gemeenschap te herstellen. Herstel van de Avondmaalsgemeenschap die niet meer met synodebesluiten in de hand ontheiligd wordt."
Oordelen in 5 minuten is heel gemakkelijk. Het kan alleen nooit recht doen aan de situatie, ongeacht of het een goede of een slechte zaak is.
@Ewout81:
Voor gereformeerden is het juist de bedoeling om gereformeerd te blijven. niet 'first' of 'second'. vandaar dat de gerformeerde kerken (vrijgemaakt) officieel ook gewoon 'gereformeerde kerken' heten, zonder 'vrijgemaakt'.
De zgn. 'ex-vrijgemaakten' zijn helemaal slechts 'ex' wat betreft het kerkverband. Iedereen die zich wat verdiept in de gereformeerden en de gereformeerde leer, kan vertellen dat deze 'ex-vrijgemaakten' wortelen in de Vrijmaking en de Reformatie. Juist de vrijgemaakte kerk is los van haar wortels gaan staan.
Voor iedereen die reageert: lees de verklaring eens. Mogelijk bespaart dat een heleboel non-informatie. Als u deze oproep van ds. Heres en de twee diakenen niet serieus beluisterd, dan heeft het geen zin te reageren.

henk de graaf (03 februari 2010 21:03)

Er is de laatst tijd veel verandert binnen de vrijgemaakte kerken, waar wij als nederlands gereformeerden vaak over werden veroordeeld, vind men nu ook in ruime mate in de vrijgemaakte kerk, zeg maar dat de verschillen in denken bijna zijn verdwenen. De steeds meerdere samenwerkingen en samensprekingen zijn hier een bewijs van.
Van uit mijn optiek heb ik waardering voor de dominees v d Wolf, Hoogendoorn en nu Heres.
Zij willen vast houden aan de oude beginselen van de vrijgemaakte gereformeerde kerk.
Wat is daar nu mis mee, duidelijk toch

edevree39 (03 februari 2010 21:23)

Wat een gigantische problemen worden hier weer geschapen! Natuurlijk met de beste bedoelingen en de heiligste ernst, daar ben ik volledig van overtuigd.
Niets is goed genoeg voor God. Gods Woord moet serieus genomen en onverkort gehandhaafd blijven. Honderd procent mee eens.
Maar welke school is dan goed genoeg voor deze vrijgemaakte vrijgemaakte kinderen? En welke vriendjes en vriendinnetjes? Waar halen zij over een aantal jaar de man of vrouw van hun leven vandaan? Want ook die moet vrijg vrijg zijn! Doorgaande reformatie!
Dit is misschien qua principes een rotsvast besluit, om te breken met de zonde die door deze mensen gesignaleerd wordt, maar praktisch is dit toch helemaal vruchteloos.
Maar misschien ben ik als klein zondig mens wel veel te aardsgezind om over deze hoge idealen een oordeel te mogen hebben. Ik heb denk ik te weinig vertrouwen in Gods zegen over deze onderneming.
Ik heb wel vertrouwen in Gods rijke genade tegenover mijn en hun falen, wanneer het gaat over de weg van God gaan in kerk, wereld en eigen leven.

vanens (03 februari 2010 21:48)

Ik kan er werkelijk niets aan toevoegen Ewout81.
Je hebt het precies goed verwoord.

Diep triest dit nieuws..

Gerard Elkhuizen (03 februari 2010 22:50)

Ik begrijp al die afscheidingen van de laatste tijd niet.
Ben niet vrijgemaakt.
Ik volg alle ontwikkelingen met de afscheidingen vanaf de zijlijn
Zie met afgrijzen al die ontwikkelingen.
Nu zijn de brievenvan Paulus mijn voorkeur om uit te citeren.
Het veel vermanen.
Maar de brief aan de gemeente van Corinthië schrijft Paulus wat op deze afscheiding slaat.
Hier veroordeelt Paulus de voorkeur keuze van leiders: Paulus, Apóllos of Chéfas.
De Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk is veranderd.
De huidige generatie heeft geen enkele binding met de generatie die in 1944 uit de Gereformeerde Kerk getreden is.
Die generatie heeft offers gebracht heeft om een nieuwe Kerk te stichten.
Dat heb ik van nabij meegemaakt.
Beseft de huidige generatie dat wel?

Ewout81 (03 februari 2010 22:59)

Eigenlijk liep ik een klein beetje te dollen. Neem het dus vooral niet serieuzer dan dat het is.

oikoumene (03 februari 2010 23:04)

@henk de graaf:
Ik denk dat u eerlijk bent in uw taxatie van de opstelling van de GKv. De NGK zijn buiten de Gkv gekomen vanwege duidelijke leerverschillen. Nu wil de Gkv eenheid met de NGK en CGk.
De koers is aantoonbaar gewijzigd. Ook al doet de TU kampen net alsof ze nog in het 'oude' spoor staan.
@edevree39:
Het is geen perfectionistische scherpslijperij. Het gaat om de Bijbel. Als een synode uitspraken doet, die boven de Schrift binden, dan mág je dat niet ratificeren.
Het loopt absoluut niet om 'eigen' scholen, en al helemaal niet om "goed genoeg voor de kinderen".
Keuzes worden niet gemaakt met oog op de praktijk, maar met het oog op de Heer.
Uit uw reactie blijkt dat u de verklaring niet gelezen hebt. Ik vermoed dat u bij het lezen van de titel al had bedacht dat u het niet goed vond.
Toch worden hier dingen gezegd die u zouden moeten aangaan. Er wordt hier gebroken met een kerkverband. Dat stelt u voor de keuze: voor of tegen? Voor de vraag: Is het Woord van God in het geding?
Niet of u het een kansrijke onderneming vind, maar of het Schriftuurlijk is.

Minne Veldman (04 februari 2010 00:59)

Wat is het toch intens verdrietig dat het zover moest komen. Ik heb diep respect voor de verklaring van deze broeders. Wat een liefde voor de Here, Zijn Woord en Zijn kerk spreekt hier ook uit. En hoe schril is het contrast met de liefdeloosheid van diverse reacties die hier geschreven zijn. Mijn gebed blijft onverminderd dat er toch nog een kentering mag komen op de ingeslagen weg van dit kerkverband.

gloria et observatore (04 februari 2010 09:22)

@ oikoumene:
in die verklaring staat ook:
quote
het is onze hartelijk voornemen alles in het werk te stellen om tot eenheid te komen met allen die Christus daadwerkelijk willen volgen.
einde quote.

waar het mij om gaat is dat wat ik lees en hoor heel erg veel lijkt op afschuiven: als je zelf eerst begint met scheuren en de schuld van harte bij een ander neerlegt, snap ik ut niet meer.

marco bijl (04 februari 2010 09:27)

natuurlijk is het een zaak van intense verdriet dat het weer gebeurd.
weer een afsplitsing en hopenlijk vind ook Ds Heres en groep de WEG en de weg van herstel met mensen die eerder er uit zijn gegaan. dit geld ook voor DS de Marie en Dr v. Gurp.
laaten we elkaar vinden in de oude lijn van de reformatie.
maar voor de anderen moet ik wel zeggen.
uitstappen is geen lolletje als je er niet meer een eenheid vormt.
ik fiets wel vaak langs de kerk waar ik gedoopt ben en belijdenis gedaan hebt.
als je weer in de kerk bent voel je de warmte en herinneringen.

wel is het zo dat mensen die er niks van begrijpen dat die tot tegenstelling van wat prof van der velde zei om te verbreden , maar ik geef u mee om te verdiepen in de zaak en dan kom je zo ver dat dit gedaan is mdat zij GODS WOORD niet meer kunnen uitdragen zoals we het geleerd hebben.

VanDerGoot (04 februari 2010 09:29)

Wie de kerkgeschiedenis in ogenschouw neemt komt er al gauw achter dat na verloop van enkele generaties de praktijk van het christen- en kerkzijn wordt aangepast aan de dan geldende normen - die men voor een groot gedeelte overneemt van en uit de contacten die men met de WERELD heeft. Ik ben van middelbare leeftijd. Toen ik jong was was ik het niet eens met de Gereformeerde Kerken (syn.) en ben ik Ger. Vrijg. geworden. Eerst was ik verbaasd over de koerswijziging die na enkele tientallen jaren gepropageerd werd. Toen kregen wij een predikant waar ik het na verloop van tijd helemaal niet mee eens was. Vervolgens vroeg ik mij af of de uiterste consequentie van de stellingen van Reformanda niet was dat je Christelijk Gereformeerd moest worden: de historische lijn! Maar een andere predikant die geweldig gereformeerd predikt wil ik niet missen.

Ik wil er maar dit mee zeggen: je kunt wel aan de gang blijven met veranderen van kerkgenootschap. Of je steeds weer opnieuw vrijmaken. Mijn conclusie is deze: Als je opmerkt dat de PREDIKING niet deugt vanwege het strijdig zijn met de Bijbel (moet je wel zeer grondig hebben uitgezocht!!) dan moet je dit tot vervelens toe christelijk bestrijden zolang je maar kunt. Als het onomstotelijk vast is komen te staan dat men niet WIL veranderen dan zoek je een andere kerkgemeente op, niet een ander kerkverband. Deze pluriformiteit komt echt in ALLE kerken voor. Daarom is het in mijn ogen fout om je opnieuw vrij of los te maken. Want hier zal nooit een einde aan komen wat bewezen wordt door de voormalig vrijgemaakten: daar is eenheid ver te zoeken. Is die situatie dan verantwoord? Nee. En die doet mij denken aan de toenaderingen die al kort na de vrijmaking begonnen tot de Chr.Ger Kerken. Het is er nooit van gekomen omdat er in beide kerkgenootschappen krachten bleken te zijn die dit verhinderden. Dit staat de ex-, dubbel- en opnieuwvrijgemaakten zonder enige twijfel ook te wachten.

Ik kan niet anders concluderen dat alle uittredingen ongeoorloofde scheurmakingen zijn. Een kerk heeft van binnenuit volhardend reformerend te zijn. Maar om de een of andere reden kiest men voor de makkelijkste weg: eruit! Nee: erin blijven! En wordt maar rustig een horzel in de pels van je gemeente! Bovendien: waarom zouden de "getrouwen" er altijd uit moeten gaan? En niet de "progressieven"?! Blijf op je plek en strijd als een geoefend militair voor de zuivere leer. Zoek medestanders en vorm een strijdvaardig peloton dat vecht met de wapens die de Heilige Geest ons in Gods Woord aanreikt. In liefde.

Willem van Braak (04 februari 2010 10:08)

Ik heb de brief van de ambtsdragers uit Dalfsen wel gelezen! Er zitten zeker zaken in die terechte problemen aangeven tussen Schrift en praktijk. Maar is een nieuwe kerk beginnen dan de oplossing? Er worden allerlei Bijbelteksten gebruikt, maar de Bijbelteksten over de verscheidenheid in de gemeente heb ik niet gezien! Ik ben zelf christelijk gereformeerd en zit in een zeer pluriforme gemeente. Ik heb ook moeite met allerlei zaken en als in mijn kerk iemand in een dramastuk Jezus zou uitbeelden, zou ik ook zeer zwaar bezwaar maken. Maar om dan te gaan scheuren?? Is de kerkelijke weg dan bewandeld? Ik besef dat dit één van de druppels is geweest, maar toch! Door veel mensen wordt eenheid in de kerk verkeerd opgevat. Ik voel mij volledig één in Christus met mijn medegemeentelid die het liefst alleen maar Opwekkingsliederen zou zingen in de eredienst. Ik ben meer van de klassieke lijn, dan heb je de taak om elkaar in evenwicht te houden! Het lichaam van Christus bestaat uit vele leden die elkaar in evenwicht moeten houden. Nu wordt er een gemeente gesticht die bij wijze van spreke een overontwikkeld rechterbeen heeft. Dan gaat het lichaam volgens mij scheef lopen.... Erg verdrietig dit allemaal en moeilijk uit te leggen aan die mensen op deze aarde die nog niet tot de groep behoren van mensen die door het geloof in de door God gezonden enige Zoon, Jezus Christus, deel mogen hebben aan het eeuwige leven en niet verloren gaan. Het creëren van eenheidsworsten in het lichaam van Christus zal de boodschap van diezelfde Christus zeker niet dichter bij de groep brengen die de genezing van deze Heelmeester der heelmeesters zo ontzettend hard nodig heeft. Ik bid ieder die moeiten beleeft met en lijdt aan de kerk Gods onmisbare zegen toe.

simone hutten (04 februari 2010 11:10)


Volgens mij kun je dus alle onderstaande kerken overboord gooien?

Denken jullie dat God al deze kerken heeft gewilt?

Protestantse kerken
Amerikaanse kerkgenootschappen
Apostolische Gemeente AP
Apostolisch Genootschap AG
Apostolische kerk
Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Anglicaanse Kerk
Adventisten
Baptisten gemeenten BAP
Beréagemeenschap
Broeders in Christus - NL
Bron van Levend Water Gemeente
Charismatische beweging
Chinese kerk in Nederland
Christengemeenschap, De
Christengemeenschap Beweging tot Religieuze Vernieuwing CGR
Christelijk Afgescheiden Gemeente CAF
Christelijke Evangelische Gemeente CE
Christelijk Gereformeerd
Christelijke Gereformeerde Gemeente CGG
Christelijke Gereformeerde Kerken CG
Christian City Church
Christian Science CSC
Christengemeente Living Water Fellowship
Church of Christ
Doopsgezind
Doopsgezinde Gemeente DG
Doopsgezinde kerken
Duitse Evangelische Gemeente DEV
Duitse Kerkgenootschappen
Engelse Kerkgenootschappen
Engelse Presbyteriaanse Gemeente EP
Evangelische Broedergemeente EB
Evangelische Gemeente EG
Evangelisch - Luthers
Evangelische Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden (SoW)
Evangelisch Luthers Kerkgenootschap EL
GBI Bethany Belanda
Gemeente der Anglicaans Episcopale Kerk AE
Gemeente der Hersteld Apostolische Zendingskerk HAZ
Gemeentes des Heeren
Gemeente van Apostolische Christenen
Gemeente van Christus
Gemeenschap van gelovigen
Gemeente van God
Genootschap der Vrienden (Quakers)
Geredja Protestant Maluku di Belanda GMB
Geredja Protestant Maluku Djama 'at Darurat GPD
Geredja Protestant Maluku Tenggara GPT
Hersteld Apostolische Zendingsgemeente in de Eenheid der Apostelen HAG
Hersteld Apostolische Zending
Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Gereformeerde Gemeente GG
Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
Gereformeerde Gemeenten
Gereformeerde Gemeente onder het Kruis GOK
Gerf. kerk Hersteld
Gereformeerde Kerken in Nederland (SoW)
Gereformeerde Kerken in Nederland GK
Gereformeerde Kerken
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (Art 31) G31
Gereformeerd ( Vrijgemaakt )
Hersteld Apostolische Gemeente in de Eenheid der Apostelen
Hersteld Apostolische Zendingkerk
Hersteld Evangelisch Luthers Kerkgenootschap HEL
Herstelgemeente
Hersteld Verband HV
Indisch Protestantse Kerk IP
Islamitisch Kerkgenootschap ISL
Kerk van de Nazarener Nederland
Lighthouse Baptist Church Amsterdam
Lutherse kerk
Luctor et Emergo
Manna Kerk
Methodistische Kerk
Molukse kerken /indonesische
Molukse Evangelische Kerk MEK
Molukse Protestantse Kerk in Nederland
Morgenstond Gemeentes
Nederduits Gereformeerde Gemeente
Nederlands Gereformeerd NG
Nederlands Gereformeerde Kerken NGK
Nederlandse Hervormde Kerk NH
Nederland Hervormd
Nederlandse Hervormde Kerk (SoW)
Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap NI
Nederlandse Protestanten Bond NPB
Nederlands Spiritueel Kerkgenootschap NSK
Nederlandse Vereniging der Zevendedags Adventisten ADV
Nieuw Apostolische Kerk
Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland NAP
Noorse kerkgenootschappen
Open geloofsgemeenschap NPB
Oud Gereformeerde Gemeenten
Oud Gereformeerde Gemeente OGG
Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland
Oud gereformeerde kerk OGK
Pinkstergroepen
Protestantse Gemeente
Remonstrant
Remonstrantse Broederschap REM
Reveil Gemeenschap Lelystad
Sudanese Gospel Mission
Surinaamse parochie
Tabernacle City Homepage
Trinity Church Eindhoven
Verenigde Pinkster- en Evangelie Gemeenten een fusie van (per 1-1-'02):
de Broederschap van Pinkstergemeenten
Vergadering der Gelovigen ( Vrije BroederGemeente) VBG
Vergadering van Gelovigen
Volle Evangelie Gemeenten
Vrije Baptisten
Vrij Evang. Gemeenten VRE
Vrije Gemeenten
Vrije Gereformeerde Gemeente VRG
Vrijzinnig Hervormden
Waalse gemeenten
Waalse Kerken (deel v. Nederlands Hervormde Kerk)
Eglise Wallonne
Waalse Gemeente WG
Zendingsgemeente ZG
Zevendedag Baptisten
Zweedse kerkgenootschappen
Zwingli - Bond


Katholieke kerken
Oud-katholieke Kerk
Rooms-katholieke Kerk RK
n.b. naast de 'Latijnse Kerk' (westerse rooms-katholieken zoals we die in
Nederland doorgaans kennen), zijn er oosterse katholieke kerken in gemeenschap met 'Rome', onder andere:
Chaldeeuws-katholieke Kerk
Maronitische Kerk
Syrisch-katholieke Kerk
Grieks-katholieke Kerk
Apostolische Katholiek
Vrij Katholieke kerk VRK
Oud-Episcopaal Katholieke Kerk
Kerkgenootschap der Oud Bisschoppelijke Cleresie (oud katholieke kerk) OB
Orthodox Katholieke Kerk ORK


de Oriëntaals-Orthodoxe kerken
Koptisch-orthodoxe Kerk
Ethiopisch-orthodoxe Kerk
Eritrees-orthodoxe Kerk
Armeens-opostolische Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Malankaarse orthodoxe Kerk

Oosters-Orthodoxe Kerken
Russisch-orthodoxe Kerk ROR
Grieks-orthodoxe Kerk
Grieks Orthodoxe Kerk GOR
Servisch-orthodoxe Kerk
Roemeens-orthodoxe Kerk
Roemeens Orthodoxe Parochie
Assyrische Kerken van het Oosten
Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Oude Assyrisch-apostolische Kerk van het Oosten
Ethiopisch Orthodoxe Kerk EOR

Overige Kerken
Onafhankelijke Afrikaanse Kerken
Hussitische Kerk
Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen
De gereorganiseerde Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.
Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (Mormonen) MOR
Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten
Kruisleger
Nationaal Kruisleger
Leger des Heils LDH
Nederlandse Leger des Heils NLH
Jehovah getuigen JG
de Noorse Broederschap
Christelijke gemeente NL (CGN) [bijnaam: Noorse Broeders]
Johan Maasbach Wereld Zending
Evangeliegemeente De deur
Vergadering van Gelovigen
Liberaal Joodse Gemeente LJ
Portugees Israëlitisch Kerkgenootschap PI
Pinkstergemeente PG
Genootschap der Vrienden (Quakers) QK
Schotse Gemeente SCH
Soefi-beweging SOE
Swedenborgianen ( Algemene Kerk van het Nieuwe Jeruzalem) NJ


Overige groereringen
Het Rozenkruisers Genootschap ROZ
Theosofische Gemeente THG
Swedenborg Genootschap
Antroposofische Vereniging in Nederland ANT
Hindoe HIN
Humanistisch Verbond HUM
Rozekruisers
Scientology Church

Apostolisch Genootschap
Apostolische Katholiek
Apostolische kerk
Baptisten gemeenten
Beréagemeenschap
Charismatische beweging
Doopsgezinde kerken
Evangelische Broedergemeente
Gemeente van Apostolische Christenen
Gemeente van Christus
Gerf. kerk Hersteld
Kerk van de Nazarener Nederland
Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen
Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten
Kruisleger
Leger des Heils
Lutherse kerk
Molukse kerken
Nieuw Apostolische Kerk
Oud gereformeerde kerk
Vrije Baptisten
Vrij Katholieke kerk
Vrij Evang. Gemeenten
Vrijzinnig Hervormden
Waalse Kerken (deel v. Nederlands Hervormde Kerk)
Zevendedag Baptisten

VanDerGoot (04 februari 2010 11:27)

Sterk Simone!

oikoumene (04 februari 2010 11:30)

@wim sl:
Die quote heb ik ook gezien, en is in overeenstemming met het belijden over de kerk in de NGB. Voor deze broeders was eenheid met het vrijgemaakte verband niet meer mogelijk. U draait de zaken om. Diegene scheurt, die afwijkt. De vraag is niet, wie neemt zijn verantwoordelijkheid, of wie gaat er in een ander gebouw vergaderen? De vraag is wie er is afgeweken van de Bijbel, reformatie wil altijd binnen de kerk blijven. Zolang de kerk kerk is.
De schuld wordt niet bij de 'anderen' neergelegd. In de verklaring is te lezen dat het collectieve schuld is.
@VanDerGroot:
Uw taxatie 'aan de gang blijven met veranderen van kerkgenootschap' doet onrecht aan reformatie door de geschiedenis heen. Gereformeerden scheuren niet, ze worden gescheurd.
Ze moeten zich 'voegen bij de ware kerk'. Calvijn ging mee met de reformatie, om kerk te blijven. Hij noemde de RKk valse kerk, hoewel hij niet ontkende dat er nog roomse (ware) kerken waren waar het evangelie verkondigd werd. De Cock kwam buiten de Herv. kerk te staan, en scheidde zich af van de valse kerk, om kerk te blijven.
Pluriformiteit van de kerk is een buiging voor de gebrokenheid van dit bestaan en onze eigen zonde. We geloven echter één heilige algemene kerk, de gemeenschap der heiligen.
We mógen dus geen kerken hebben die naast elkaar staan en niet samenwerken. Daar is het kerkverband voor. Een kerk die lid is van een kerkgenootschap dat niet naar de Bijbel wil luisteren, doet zichzelf en haar leden én de andere kerken tekort, omdat ze de gemeenschap der heiligen hierdoor hinderen.
Laten we hopen en bidden dat de Here die eenheid geeft. Dat de gemeente in Dalfsen gemeenschap zoekt en vind met andere kerken. Dat ze een eenheid mogen vinden in het ene geloof.
Breuk. Wie brak er?
Eenheid, in geloof, ook institutair.

Lien (04 februari 2010 11:57)

Men zou niet uit de kerk hoeven lopen, als kiezen naar welke kerk te gaan, toegestaan was. Begin eens met het opheffen van de kerkgrenzen, als meneer A naar de kerk in wijk 1 wil (waar men nieuwe liederen zingt) en meneer B naar de kerk in wijk 2 (waar men geen nieuwe liederen zingt bijv.), moet dat mogelijk zijn.
Verder vraag ik me af hoe de tegenstanders van de nieuwe liederen weleens op vakantie gaan in het buitenland en daar de Duitse of Engelse liederen meezingen?
De andere punten van bezwaren laat ik even rusten, behalve betreffende het Avondmaal. Als we later aan het Bruilofsmaal zitten, vragen we dan aan onze buren van welke kerk ze komen?

familie (04 februari 2010 13:16)

Gelukkig kijkt God niet naar het naambordje op de kerk, maar naar de harten van de mensen. In hoeverre hebben we God nog lief boven alles EN de naaste als onzelf? Daar staat of valt eigenlijk alles mee...

simone hutten (04 februari 2010 13:30)

Ik geloof dat bovenstaande allemaal mensenwerk is.
Natuurlijk ontfermt God zich wel over Zijn kinderen maar mensen dragen ook hun eigen verantwoordelijkheid.
Zal God zich ongevraagd bemoeien met mensen?
Dus hoezo spreken van God als mensen dit niet (willen) horen?
Dan spreekt God toch ook ongevraagd?

jaccoellen (04 februari 2010 13:38)

Afscheiding vrijgemaakten Dalfsen.
Als ik de krant van 4 februari opensla is dat het eerste waar mijn oog op valt. Blijkbaar is het niet mogelijk om elkaar vast te houden in de liefde van Christus.
Met alle discussies over leerstellige kwesties raken we de geestelijke weg kwijt. God wil niet dat wij ons leven lang bezig zijn met allerlei theologische studies. Daarbij gaan veel discussies niet over de kern van ons geloof maar over bijzaken.
Onze verlossing hangt niet af van het juiste dogma. De verlossing hangt af van de juiste Persoon!
Verdeeldheid binnen de kerk heeft te maken met de afwezigheid van echte liefde en is een zonde. ‘Al sprak ik de taal van alle mensen en die van de engelen –had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal (1 Kor. 13:1). Misschien kunnen wij aan die verdeeldheid gewend raken maar dat doet niets af aan het verdriet dat God er over heeft.
We kunnen leren om over de verschillen heen te kijken. Het ligt aan ons zelf, aan wat wij in ons hart koesteren. Waar christelijke liefde in praktijk gebracht wordt, zullen mensen niet uit elkaar gedreven worden maar juist naar elkaar toe groeien. Liefde geneest beter dan het beste medicijn.
Jezus bad voor zijn dood; ‘Vader,opdat zij één zijn’! (Joh.17:20-22) Als dat zijn wens was, mogen wij niet met minder genoegen nemen

johan snoek (04 februari 2010 13:43)

Zou Jezus nou blij zijn?
gaat het nou om onze eigen regeltjes, tradities( die overigens goed kunnen zjin), en gewoontes?
Was het Jezus zelf niet dit tegen de regels in op sabath koren plukte?
Was het Jezus zelf niet die zijn voeten liet wassen door een hoer?
Was het Jezus zelf niet die uit de kerk gezet werd, door de farizeeers?
Toch is Hij het fundament van de Kerk.
Toch is Hij het fundament van ons leven.
Jezus zegt hou van God boven alles en je naaste als jezelf....

Oh wat hebben we nog veel te leren.

Job te Pas (04 februari 2010 14:05)

Jaren geleden gaf een Franse vriend mij al de definitie van Nederlander: één Nederlander is een individu, twee vormen een kerk, drie maken een schisma.....ja, ja, de Fransen kennen ons.

Gerei (04 februari 2010 14:52)

Ja maar lieve familie, lieve jaccoellen, lieve johan snoek,
Ik moet toch de NGB handhaven, de synode besluiten respecteren, de dortse leerregels onderschrijven, de leer der kerk aannemen, de geref.traditie volgen . . . . . .

En dankt de Vader die ons bekwaam gemaakt heeft om deel te hebben aan de erfenis van de heiligen in het licht; die ons getrokken heeft uit de macht van de duisternis en overgebracht heeft in het koninkrijk van de Zoon van Zijn Liefde...
Het koninkrijk van God bestaat niet in eten of drinken (regels) maar in gerechtigheid, vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
Hem die ons liefheeft en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en ons gemaakt heeft tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader; Hem zij de heerlijkheid, en de kracht tot in alle eeuwigheid, amen.
Hij is de hoogste Heer, alle glorie voor Hem ! HALLELUJA.

Jeroen Lansink (04 februari 2010 15:35)

Ik ben een buitenstaander maar mij valt telkens weer op dat gelovigen (mensen wellicht) zo overtuigd zijn van het eigen gelijk en zo weinig open staan voor andere meningen, die soms alleen in detail verschillen.
Relativeren lijkt een vies woord te zijn en dat wreekt zich in een gemeenschap van gelovigen die per definitie allemaal anders zijn en toch hetzelfde doel nastreven. De lange lijst die Simone plaatste is hier het gevolg van en die zal nog veel langer worden.

Het kan ook anders. Er zijn christenen die wel relativeren en wel accepteren dat anderen anders zijn. Maar die zijn dus vrijzinnig en vrijzinnigheid is, net als relativisme, voor orthodoxe christenen een gruwel.


edevree39 (04 februari 2010 22:48)

@oikoumene: Ik heb inderdaad de verklaring niet gelezen en nog niet, want ik weet wat er in zulke verklaringen staat zonder ze te lezen. Ik ben ervan overtuigd dat u de Heer van de Schrift wilt volgen met heilige ernst, en dat bedoel ik niet ironisch. Ik heb alleen al zoveel pijn en emoties uit kerkelijke vrijmaking of buiten verband plaatsing of Schriftuurlijke terugkeer gezien, dat ik ook hier al weer levendig mij een voorstelling kon maken.
Natuurlijk is onze hemelse Heer al deze offers waard, als men werkelijk buiten of boven Bijbelse binding constateert. Als men afval constateert. U bent daarvan overtuigd. Ik niet.
U gebruikt het woord scherpslijperij. Ik niet.
Ik denk dat zowel de Geref Kerk Vrijg, als de Kerk die zich achter Heres geschaard heeft, even hard Gods genade nodig heeft om van te leven. Ik zit niet in een valse kerk, zolang men zich totaal van het offer van Christus afhankelijk weet en dat krijg ik gelukkig zondag aan zondag onverkort van de kansel gepredikt.

simone hutten (05 februari 2010 10:45)

Liefde kun je leren,en juist in vrijheid kan men liefde schenken,
zoals God de mensheid ook liefheeft
In duistere dagen, de schaduw kanten van de berg waar je samen op loopt, de weg omhoog, leer je als mens wat geduld is en leer je om scherp en kritisch te kijken.
Niet alleen naar jezelf maar als eerste Gods Woord en de mensen die ermee bezig zijn.

Nog steeds loop ik zelf op die weg en diegene naast me leerde
me dat er weggetjes meer waren die omhoog leiden.
Ja, wanneer je omhoog gaat heb ik gemerkt wordt je bevangen met angstgevoelens en met twijfels.
Ook met eenzaamheid, met verdriet, maar met intens groot verlangen om door te gaan.
Het gevaar is aanwezig dat je ter pletter slaat.....dan kun je beter beneden blijven.

Het heeft alles met gemeenschap te maken!!!

Maar niet met een instituut kerk maar dat is mijn persoonlijke overtuiging.

Wel met een lichaam maar voor mij een onzichtbaar lichaam die wereldwijd mensen met elkaar verbindt,
dus verbondenheid uit alle geslachten, religie's, nationaliteiten etc.

Christen zijn is zoveel meer dan alleen in de bijbel lezen, het is ook een loslaten,
geen verwachtingen koesteren, de andere vrij laten, respect voor elkaar, eerlijk zijn, en vooral kritisch zijn.
Open staan voor die ander. Ieder mens is uniek, een schepsel van God.

Christus is de waarheid en de waarheid maakt je vrij.

Je spiegelt jezelf als je dit als losbandigheid verstaat.

Een waarachtig christen weet zijn verantwoordelijkheid te dragen.

Zo heb je zwakke christenen en sterke christenen.

Iedereen is vrij om zijn grenzen af te bakenen gelang hij denkt deze nodig te hebben.
Laten we elkaars grenzen respecteren.
Gods woord is een inspirerend en veelkleurig woord.
God is niet aan grenzen gebonden, dat is Gods woord ook niet.

Dat er dogma's bestaan en allerlei leerstellingen is om de veiligheid en houvast van mensen te waarborgen.
Niets mis mee mits je daarmee uit de voeten kunt en je niet gevangen voelt in een klein wereldje.
Dan zul je op zoek moeten gaan om je grenzen te weerleggen.
Mensen maken keuze's in dit leven.
Ik denk dat mensen ook foute keuze's kunnen maken die herzien mogen worden.

Een christen gaat die lange geestelijke weg die Christus ook maakte.
Een christen krijgt ook te maken met verzoekingen en beproevingen, met angsten en twijfels,
met gemeenschap en met liefde.

Christus kennen en jezelf kennen.
Christen zijn vervuld zich in je dagelijkse leven met alle beslommeringen,
met alles wat je meemaakt, hetzij vreugde, hetzij verdriet.
Christen zijn is niet zo moeilijk maar het is ook zeker niet makkelijk.
Christen zijn kun je al simpelweg door de ander te helpen zonder verwachtingen te koesteren.
Christen zijn confronteert je met jezelf.
Met je hele mens-zijn.



Jan Postma (05 februari 2010 12:41)

Ik ben het met de reaktie van Simone Hutten eens!
Ook moeten wij weer naar onze opdracht terug: God liefhebben boven alles en onze naaste als ons zelf en daar past een scheurmakerij als in Dalfsen niet in! Gebruik liever de energie maar om anderen met het Woord van God kennis te laten maken in plaats van verdeeldheid te zaaien! Hier kan geen zegen op rusten!

Minne Veldman (06 februari 2010 11:07)

God liefhebben is het eerste. Natuurlijk. Maar waar blijkt die liefde uit? Uit gehoorzaamheid. Gehoorzaam zijn aan Gods Woord en dat Woord nauwkeurig serieus nemen. En dáár gaat het nou juist om.

Ben Sleijster (06 februari 2010 20:27)

Minne, je hebt gelijk: God liefhebben is het eerste en daarop volgt het tweede: je naaste liefhebben als jezelf. Waar blijkt die liefde uit? Het woord liefhebben en daarna proberen te leven en daarbij het goede met je naaste voor hebben. Dat is niet synoniem met God en de anderen de maat nemen op basis van allerlei afspraken en regeltjes zoals kerkorde, synodeuitspraken etcetera. Die zijn alle gedateerd en cultureel (nederlands/westers) getekend. Zij staan niet boven het Woord.
Leer af en toe een beetje te relativeren, zodat je wat vaker de dingen ziet die je kunt delen met je naaste, ook als die soms wat anders over de inhoud van het Woord denkt.

Minne Veldman (08 februari 2010 17:54)

Zeker Ben, het eerste en tweede gebod zijn gelijk. Als je God liefhebt (gehoorzaamt) kan het niet anders dan dat je ook je naaste liefhebt. Gehoorzaamheid aan God en liefde voor de naaste zijn geen twee dingen die je tegen elkaar uit kunt spelen.
Als je de verklaring van de ambtsdragers uit Dalfsen leest, dan kom je die liefde voor God, zijn kerk en de naaste ook tegen. En wat je allemaal ook relativeren kunt en moet, Gods Woord blijft daar onaantastbaar boven staan.
Het gaat de broeders uit Dalfsen niet om 'regeltjes zoals kerkorde, synodeuitspraken etcetera', maar juist om dat Woord, dat niet gedateerd is en niet cultuurgebonden, maar voor alle tijden en alle plaatsen. God is en blijft dezelfde, zijn Woord ook.
Je zou toch van de GKv mogen verwachten dat er nu eens enige vorm van zelfreflectie komt en eindelijk ook eens een inhoudelijke en bijbels beargumenteerde reactie. Zolang men de kern steeds maar weer in rookgordijnen hult worden broeders en zusters uit elkaar gedreven. En dat is een zeer ernstige zaak.

Overige Kerk

gebruikersnaam


wachtwoord


wachtwoord vergeten nog geen account?
Tekstgrootte

do 18-03-2010 14:59:31