Politiek
Kamervragen over kruis op Sints mijter
Geplaatst: 19 november 2009 09:52, laatste wijziging: 19 november 2009 10:00
van onze redactie politiek
DEN HAAG - De CDA-Kamerleden Jan Schinkelshoek en Ad Koppejan hebben Kamervragen gesteld over het weghalen van het kruisteken op de kleding van Sinterklaas.
17 reacties
4 waarderingen
Ze willen van de ministers Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) weten wat zij ervan vinden dat het kruisteken op de mijter en tabberd van Sint-Nicolaas in steden als Amsterdam en Antwerpen bewust is verwijderd.
Het stadsbestuur van Antwerpen verbiedt kruisen op de kleding van Sinterklaas, omdat het een geloofsneutraal feest moet zijn. De stadssinterklaas van Amsterdam draagt sinds 2006 de drie andreaskruisen uit het stadswapen op zijn kleding in plaats van een recht kruis.
Multi-etnisch
Dries Zee, tot en met vorig jaar stadssinterklaas in Amsterdam, zei vorig jaar in NRC Handelsblad dat het rechte kruis is weggehaald omdat de samenstelling van Amsterdam 'multi-etnisch' is en Sint-Nicolaas een 'universele figuur' moet zijn.
De CDA'ers Koppejan en Schinkelshoek vinden dat er geen enkele reden is de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas te verbergen. ,,De komst van nieuwe etnische groepen mag niet betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend wordt'', vinden ze.
Raymond Borsboom van de Stichting Sinterklaasintocht Amsterdam begrijpt niet waarover het CDA zich druk maakt. Hij ontkende woensdag op Radio 1 dat het rechte kruis is weggehaald omdat het een christelijk symbool is. Sinterklaas had in 2006 gewoon een nieuw pak nodig voor zijn intocht. Dat er sindsdien andreaskruisen op staan, komt voort uit de artistieke vrijheid van de ontwerper, die in de kleding een knipoog naar Amsterdam wilde maken, volgens Borsboom.
Reageren
Indien u geregistreerd bent, kunt u hieronder reageren op het artikel. Hiertoe dient u in te loggen. Dit inloggen is mogelijk na een eenmalige registratie.
Reacties (17)
sammy (19 november 2009 12:26)
Wow! Dat is pas olie op het vuur voor de PVV...!!
Ik hoop dat zij ook kamervragen gaan stellen..... (nee, niet het beste
voorbeeld, maar wel compleet in hun straatje.)
Wat vreselijk, dat 'sinterklaas' oftewel Heilige Nicolaas (ik geloof
niet in heiligverklaren van mensen, maar dat terzijde, gaat even om de
historie van het volksfeest) nu ineens geen aanstoot mag geven. Decennia
lang was dit een bisschop uit Mira en nu ineens is hij een logoloze
goedzak, die kadoos komt uitdelen. Het moest niet gekker worden, hoewel
ik al weet dat het al gekker is! Heel erg verdrietig.....
Mooi zou zijn als katholieke organisaties heel fel gaan protesteren
hiertegen, maar ik verwacht het minste..... jammer, jammer..........
sammy (19 november 2009 12:41)
Oja, 1 vraagje: zouden er ook belangengroepen zijn die verwachten bij
het eerstvolgende bezoek van de paus, dat alle symbolen weggehaald
worden, die verwijzen naar enige christelijke traditie?? Opdat hij geen
aanstoot zal geven aan onze 'universele' samenleving??
Dat zou wat worden......
AndreM (19 november 2009 13:04)
Het weghalen van het kruis is nut typisch een voorbeeld van zelf-islamisering. Terecht dat het CDA nu ook zich gaat scharen in het verdedigen van deze joods-christelijke symbolen die gekoppeld zijn aan waarden die ons voorspoed en welvaart hebben gebracht!
dickkraaij (19 november 2009 13:20)
Raymond Borsboom zwetst waarschijnlijk uit zijn nek. Dit riekt naar een bliksemafleider. Hij weet vast heel goed hoe het werkt in Islamsterdam. De moslims pleasen tot we eraan kapot gaan.
Peter van Stratum (19 november 2009 14:37)
Wat een onzin! Het is ten eerste een christelijk feest, dus laten we vooral dit uitdragen met een kruis op de kleding van de goed heilig man en ten tweede is het een kinderfeest, dus moeten we ons als volwassenen hier niet mee gaan bemoeien. Sinterklaas discrimineert niet. Het is een feest voor iedereen, ook al heeft hij een christelijk symbool om zich heen. Hier zit een hele historie aan vast. Laten we nu gewoon houden wat we hebben en voor Raymond Borsboom, wees blij dat het CDA zich hier druk om maakt! Ik vind dit persoonlijk een verloedering van de maatschappij.
Goof (19 november 2009 15:10)
Jammer hoor
Iedereen roept de moslims op tot integreren. Maar intergratie moet wel
van 2 kanten komen. De heer van Stratum heeft gelijk. Sinterklaas
discrimineert niet. Daar hoort volgens mij dus geen religieuze symboliek
bij. Prima actie van Amsterdam
Ellen Lindemans (19 november 2009 15:40)
Denk iemand nou heus dat andere landen zich zo aanstellen als wij doen? In de USA zie je gewoon de Kerstman en liggen er kaarten voor alle geloofsrichtingen naast elkaar bij Wal-Mart.Chanoeka, Christelelijk en alle andere religies. Wij moeten zo nodig weer buigen voor...ja voor wat eigenlijk? Wie onze Sint niet kan pruimen die blijft toch gewoon weg? Net zoals degene die het suikerfeest niet ziet zitten daar ook wegblijft.Wie hier wil wonen, past zich maar aan.En natuurlijk geloof ik het verhaal over het nieuwe pak van Sinterklaas niet, dat is een laffe uitvlucht en het is niet erg flink om zo halfslachtig de moslims te willen pleasen. Alsof we hen daar een dienst mee bewijzen.Dacht het niet.
AndreM (19 november 2009 16:01)
Raymond Borsboom verdient het om door Piet in de zak mee teruggenomen te worden naar Spanje. Ik hoop dat er nog een echte Sint langskomt die deze traditie niet vergeten is. De roede zou hem ook niet gespaard hoeven te worden.
Max123 (19 november 2009 16:22)
Het moet inderdaad niet gekker worden. Sinterklaas (en kerstmis overigens) is de verkatholizering van een oorspronkelijke germaanse gewoonte: festiviteiten in het kader van midwinter. Oppergod Odin in zijn mantel met stok en paard komt langs met een zak kadootjes voor de kinderen. Kerstboom en maretak komen ook uit deze traditie. Niets christelijks (en al helemaal niet joods, AndreM).
wees_gegroet (19 november 2009 18:10)
,De komst van nieuwe etnische groepen mag niet betekenen dat de
christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken
verloochend wordt'', vinden ze.
Helemaal mee eens. In onze multiculturele samenleving is het tonen van
diversiteit prima, en een gekunstelde eenheidsworst is dat niet.
"Artistieke vrijheid" kan echt niet wanneer het gaat om oude -
en algemeen bekende- tradities.
wees_gegroet (19 november 2009 18:14)
Beste Max123,
't Is wat al te gemakkelijk om er gelijk maar van uit te gaan dat een
oude gewoonte, louter omdat het zo oud is, 'dus' van voorchristelijke
oorsprong moet zijn. Bovendien: ik dacht dat Kerstmis DEELS een vorm van
het Midwinterfeest was? En nu is het plots Sinterklaas?
SJZ (19 november 2009 18:47)
@Ellen Lindemans,
Juist in de USA zijn er de afgelopen jaren veel problemen geweest of je
nog wel mocht spreken over een kerstboom (nee, dat was een feestboom),
of je nog fijne kerstdagen mocht wensen (nee, wel prettige feestdagen)
en of je wel over kerstvakantie mocht spreken (nee, feestdagenvakantie).
Vorig jaar is de term "kerst" weer een beetje in gebruik
genomen, maar het is echt niet zo dat in de USA dit soort discussies
niet plaatsvinden.
marco bijl (19 november 2009 19:53)
wedoen alles er aan om alles zo multi cultureel te doen.
wat zou de donkere medemens er wel niet van zeggen enz enz.
nu we moeten es uitleggen aan 1 ieder dat sint nicolaas , en of hij
rooms of niet is, dat die man aan armen iets gaf , waar ze wat aan
hebben.
nu een voorbeeld als deze , ieder jaar weer herinderd eraan.
het schiet door , net als de negerzoen. en daar was ook dat het
uitgelegd moet worden en dan is er niks discrimineerends aan . zelfs
positief. een zoen van een neger en dat is lekker.
nu dat mag niet en dan vind ik dat je dan aan het discimineren bent ,
want dan mag je geen zoen van een neger hebben en helemaal niet meer
lekker vinden.
nu iedereen moet aanpassen. het is ons een feest wat ingeburgerd is en
men komt hierheen , dus mogen wij ook es verlangen dat zij es aanpassen
!!!!!
Huig (20 november 2009 01:20)
Ik ken de geloofsbeleving niet van beide ministers, maar als ze geen christelijke beleving hebben zal het probleem hun persoonlijk weinig doen. Misschien om politieke redenen wat voorzichtig zullen zijn in hun uitspraak. Sinterklaas is natuurlijk geen christelijk feest, maar een kinderfeest. De verwijdering van het kruisteken heeft een duidelijke poltieke achtergrond om andersdenkenden niet tegen het hoofd te stoten zodat ze beter in het kinderfeest kunnen intregreren. Ik vind dat er wat voor te zeggen is dat dan de hoofddoekjes ook maar op het feest achterwege moet blijven of ga ik dan te ver? Ik zou best willen weten hoe Raymond Borsboom daarover denkt. Niet dat ik moeite heb met een hoofddoek, maar meer uit onbegrip met zijn benadering en gewoon een leugen gebruikt om de keuze te rechtvaardigen. Want je kunt wel een nieuw pak moeten bestellen maar dat heeft niets te maken met de symboliek die een pak uitstraalt. het kan ook zijn dat onze Raymond Borsboom zijn eigen ergernis heeft weggepoetst. De artistieke vrijheid kan de ontwerper alleen nemen als hij daarvoor toestemming heeft gekregen anders betaald de opdrachtgever het bestelde pak niet, toch Raymond
Jan Groeneveld (20 november 2009 14:21)
Laten we ook gelijk alle symbolen van kerken etc., maar ook van moskeeën, weghalen. Dan heeft niemand meer wat te zeuren. Wat zijn we toch een zeurvolkje.
tristan (21 november 2009 19:09)
In Italië wordt men wakker!
Het jongste vonnis van het Europese gerechtshof, dat een verbod inhoudt
van het plaatsen van kruisen op scholen, heeft geleid tot het ophangen
van zoveel mogelijk nieuwe kruisen door heel Italië. In San Remo
heeft burgemeester Maurizio Zoccorata een twee meter hoog kruis in het
gemeentehuis neergezet en heeft alle schooldirecteure opgeroepen kruisen
in alle klassen te hangen. Steeds meer Italiaanse gemeentes bestellen
nieuwe kruisen voor hun scholen. De burgemeester van Triëst deelde
mee, dat alles zo zou blijven als het was - de kruisen blijven hangen.
De Kamer van koophandel en Industrie van Rome verzoekt alle zakenmensen
duidelijk zichtbare kruisen op te hangen. De burgemeester van Galzignano
Terme, Ricardo Roman, gaf opdracht om onmiddelijk kruisen op te hangen
in alle openbare gebouwen.
David N. Jansen (01 december 2009 00:28)
Kort geleden zag ik een foto van paus Benedictus XVI met mijter. Wat is er te zien op zijn mijter? Nou, op de vele foto's van de verschillende mijters die hij draagt heb ik er alleen één gezien met een kruis. Het kruis is dus zelfs op de mijter van de paus, de opperste bisschop van de RK Kerk, niet erg gebruikelijk. Waarover zeuren we eigenlijk?






RSS